Woestijnvis verwerft deel Humo

Print
Woestijnvis verwerft deel Humo

Foto: rr

Woestijnvis, het productiehuis van Wouter Vandenhaute, neemt Humo gedeeltelijk over van Sanoma. Dat bevestigt zowel Sanoma als Woestijnvis.

De Vijver, de groep boven Woestijnvis, neemt een participatie van 49 procent in Humo. Sanoma, de huidige eigenaar van Humo, neemt een belang van 25 procent in Woestijnvis en behoudt 51 procent van de aandelen van Humo. 

Als gevolg van de deal komt de operationele leiding van Humo volledig bij De Vijver te liggen. De redactie van Humo verhuist ook naar de gebouwen van Woestijnvis in Vilvoorde. 'De interne structuur van Humo wordt versterkt met een duo hoofdredacteurs', zegt Wouter Vandenhaute. Sam De Graeve, die bij televisieproductiehuis Woestijnvis eindredacteur is van de quiz "De Slimste Mens", verlaat Woestijnvis en wordt vanaf april mede-hoofdredacteur bij het weekblad Humo.

Humo en Woestijnvis zullen zich volgens Vandenhaute verhouden zoals Het Laatste Nieuws en vtm binnen De Persgroep. 'Ze zullen onafhankelijk functioneren', beklemtoont hij.

'We willen De Vijver uitbouwen tot een media-entertainmentbedrijf. We willen in dit snel veranderende medialandschap de positie die we de afgelopen dertien jaar ingenomen hebben, uitbouwen. We zetten in op kwaliteit en creativiteit met zo weinig mogelijk toegevingen. We hebben het geluk gehad dat de Humo-hoofdredactie negen maanden geleden met het idee voor een samenwerking naar ons gestapt is. Dat de Humo-redactie zelf vragende partij was, heeft de onderhandelingen bevorderd.'

Sanoma en Woestijnvis willen het nieuwe bedrijf opstarten tegen 1 april. Ze willen naar verluidt 'in het snel veranderende medialandschap een toonaangevende rol blijven spelen en zijn ervan overtuigd dat ze elkaar kunnen versterken'.

De relatie tussen Sanoma en Humo verliep al lang stroef onder meer als gevolg van de drastische besparingen bij Sanoma.