Els De Schepper roddelt met stijl

Print
Els De Schepper roddelt met stijl

Foto: goedefroit music

Met haar ambitieuze nieuwe programma geeft Els De Schepper het Vlaamse cabaret een nieuwe dimensie. Maar ze had wat meer mogen knippen in het materiaal.
 

Cabaret in een grote rocktempel? Het lijkt toch een genre dat van nature thuishoort in theaters en kleine clubzalen. Hoe zou een ros opdondertje als Els De Schepper ooit dat immense podium kunnen vullen, laat staan de hele Lotto Arena mee krijgen in haar verhaal?
 

We weten nu dat je al een heel eind komt met drie muzikanten, een zestal dansers, enkele reuzenschermen, een uitgekiende belichting, een fel gekleurde garderobe, de off-screen stem van een schijnbaar licht beschonken Herbert Flack en een paar vooraf opgenomen filmpjes. Maar 2,5 (!) uur blijft een lange zit en de verpakking kan niet verhullen dat Els De Schepper al te weinig gesnoeid heeft in haar materiaal.

Wat echt indruk maakte, misschien net omdat we in een concertzaal zaten, waren de liedjes. De Schepper heeft een prachtige, krachtige stem en ze schrijft doorvoelde songs, zoals ‘Soms weet ik niet meer wie ik ben’, ‘Kom maar dichterbij’ en ‘Spreek met je hart’.

Andere nummers zijn onweerstaanbaar grappig: het uitgesproken vrouwelijke roddellied dat soepel overgaat in een videoclip, met verrassende gasten als Phara de Aguirre en Véronique De Cock. Het meezingmoment van Margarita Hermano, de Cubaanse zangeres die Engels spreekt met een overtrokken Spaans accent. Een liefdeslied in Antwerps Engels dat uitmondt in een Disney-achtig ballet. Tussen al die muzikale en visuele prikkels door houdt Els De Schepper haar conférence. Thema: roddelen.

De inhoud herinnert ons aan de eerste shows van Geert Hoste, die begin jaren ’90 nog veel inspiratie putte uit de roddelbladen. De vorm vertoont gelijkenis met de act van De Alpenzusjes (DS 29 september), twee volkse roddeltantes, ook met een Oost-Vlaams accent.

De telefoonsketch kan alleen maar ingegeven zijn door Joske Vermeulen van Gaston Berghmans. Het samenspel van de vele typetjes en stemmetjes in het hoofd van Els De Schepper herkennen we van André Van Duin. Soms komt Urbanus even piepen, dan weer Alex Agnew.

De bejaardenhumor lijkt zelfs rechtstreeks afgekeken van de jonge Xander Derycke. Slimme recyclage voor een groot publiek. Maar daardoor ook vrij voorspelbaar, zeker de vele flauwe dubbele bodems. De Schepper heeft geen nood aan puberale seksgrappen om te scoren.
Daarvoor heeft ze gelukkig nog genoeg verrassende sketches en filmpjes in huis. Hoe maak je van je leven een spannende film? Wat is het verschil tussen een frietpot en een wc-pot? Hoe doen bejaarden aan speed dating?

De antwoorden op die vragen leveren de grappigste momenten van de show op. Naast de enkele politieke sneren (aan Yves Leterme en Anne De Baetzelier), die doen vermoeden dat De Schepper zich tijdens het schrijven behoorlijk heeft ingehouden.

Respect voor Els De Schepper die het Vlaamse cabaret met deze productie onmiskenbaar een nieuwe dimensie geeft. Maar inhoudelijk heeft ze volgens ons nog veel meer in haar mars. De vraag is of ze met dat materiaal twee keer de Lotto Arena zou kunnen vullen.

Els De Schepper Roddelt! Gezien op 13 november in Lotto Arena, Antwerpen.

www.elsdeschepper.be