Sabam int auteursrechten voor fictieve artiesten

Print
Sabam incasseert auteursrechten van onbestaande muziekgroepen. Dat toonden de Neveneffecten aan in de derde aflevering van hun geruchtmakende reeks ‘Basta’.

In de eerste aflevering demonstreerde het viertal hoe gemakkelijk journalisten om de tuin kunnen worden geleid met persberichten over fictieve marktonderzoeken. Aflevering twee legde de kuiperijen bloot van de makers van belspelletjes. De derde episode van Basta had geen revelaties van hetzelfde niveau in petto. Maar over het item rond Sabam zal ongetwijfeld de komende dagen nog flink worden nagepraat.

De Neveneffecten klaagden aan dat de auteursvereniging Sabam bij steeds meer organisaties auteursrechten komt innen, bijvoorbeeld bij kinderdagverblijven. Vervolgens demonstreerden ze hoe zij fictieve optredens van onbestaande groepen aangaven bij Sabam en daarna een echte factuur kregen om te betalen. De namen voor hun‘artiesten’ vonden de makers van Basta  onder meer bij  merken van handendrogers (Kimberley Clark) en keukenmixers (Kenwood — dat werd dan artiest Ken Wood) en bij de oosterse schotels van Suzi Wan.

Volgens de Neveneffecten toont die stunt aan dat Sabam onterecht geld vraagt. Want in feite mag Sabam alleen innen namens artiesten die aangesloten zijn bij Sabam of een van zijn internationale zusterverenigingen.

Reactie Johan Verminnen

Dat klopt niet, reageert zanger Johan Verminnen, gedelegeerd bestuurder van Sabam voor het Nederlandstalige landgedeelte . ‘De personeelsleden van Sabam treft geen blaam. Zij ontvingen formulieren die correct waren ingevuld, met een lijst van alle nummers die de artiest zou brengen. Dan denkt een personeelslid toch dat alles oké is?’ Volgens Verminnen is het niet abnormaal dat zo’n aangifte door Sabam wordt geaccepteerd en dat een factuur wordt gestuurd. Tweemaal per jaar worden de geïnde rechten doorbetaald aan de aangesloten artiesten. Op dat moment zou aan het licht gekomen zijn dat bepaalde artiesten niet bestonden, en zou het onterecht gefactureerde geld zijn terugbetaald, zegt Verminnen.

Drie van de Neveneffecten, die maandag beschikbaar waren voor vragen van de pers, trekken die versie in twijfel. Lieven Scheire herinnert zich dat hij vijf of zes jaar geleden aan Sabam rechten moest betalen voor optredens waar hij als stand-up comedian alleen eigen werk bracht.

Hij kreeg het aanbod om lid te worden, in dat geval zou hij zijn geld wél terugkrijgen. Slechts met zeer veel moeite kreeg Scheire drie jaar later de rechten terugbetaald, nadat hij een opiniestuk had geschreven in De Standaard en na persoonlijke tussenkomst van Johan Verminnen.

Mail

In een vanmorgen gelekte mail van de personeelsdienst van Sabam viel al te lezen dat Basta enkele weken geleden incognito neerstreek bij Sabam. Het personeel wordt bedankt voor de manier waarop het met deze situatie omging. 

In de mail staat verder nog dat Sabam 'op gepaste wijze zal reageren', gezien de delicate aard van de auteursrechtelijke onderwerpen.

Filmpje Mobistar haalt Amerikaanse blog

De eerste aflevering van Basta heeft inmiddels de Verenigde Staten bereikt.  Het filmpje rond de Mobistar-helpdesk haalde dit weekend in een ondertitelde versie de populaire blog Boing Boing.

De filmpjes van Basta zijn sowieso dikke hits op Youtube. Vorige week, tijdens de heisa rond de belspelletjes, was het Youtube-kanaal van Eén het zesde populairste Youtube-kanaal ter wereld. Voor een kanaal met enkel Nederlandstalige filmpjes is dat zeer uitzonderlijk.