Opnieuw slecht rapport voor spoorwegen

Print
Opnieuw slecht rapport voor spoorwegen

Station Antwerpen-Centraal. Foto:

De kwaliteit van de dienstverlening op het spoor beantwoordt nog niet aan de verwachtingen van de reizigers. De reizigers hadden nochtans gerekend op een verbetering van de dienstverlening door de aangekondigde korte termijnmaatregelen. Het resultaat van die ingrepen bleef eerder zwak. Dat blijkt uit het rapport dat de ombudsman voor de treinreizigers dinsdag voorstelde.

De ombudsdienst behandelde in 2011 in totaal 6.402 klachten. Dat is een daling van 11 procent in vergelijking met 2010.

"Maar die daling is er vooral gekomen omdat er een zekere klachtenmoeheid speelt bij de reizigers. De motivatie om een klachtenprocedure te starten verkleint omdat de aanhoudende problemen met stiptheid het geloof in de aangekondigde verbeteringen aantasten", klinkt het in het persbericht.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat vooral geklaagd wordt over vertragingen. Die vormen samen met de klachten over gemiste aansluitingen en geschrapte treinen bijna de helft (43 procent) van de klachten.

Nog volgens de ombudsman verwijt de reiziger de NMBS-Groep dat er vaak nog te veel met cijfertjes geschermd wordt, zonder de realiteit op het terrein te willen erkennen. "De dagelijkse ervaring toont aan dat de coördinatie tussen de spoorwegdiensten nog zeer veel te wensen overlaat."

De ombudsman wacht de veranderingen beloofd voor eind 2013 af. "De spoorweggroep kan zich niet veroorloven deze afspraak te missen." Tot slot toont de ombudsman zich optimistisch over de "investeringen in infrastructuur, (nieuwe) stations en nieuw materiaal met het oog op een toekomstgericht openbaar vervoer."