Franse ondernemer maakt slapende modelabels wakker

Print
Franse ondernemer maakt slapende modelabels wakker

Ontwerpen van Mainbocher uit 1933 Foto: Photonews

Het oude modehuis Mainbocher en schoenenlabel Herbert Levine zijn klaar voor een heropleving, nu de Franse ondernemer Arnaud de Lummen de rechten en intellectuele eigendom over de merknamen verwierf.

De vader van Arnaud de Lummen had al twee decennia lang de rechten op het label Vionnet, een Franse ontwerpster die in 1975 stierf, maar het was de zoon die met een kledinglijn het label in 2006 nieuw leven wist in te blazen en succesvol door te verkopen.

Naast Mainbocher en Herbert Levine, heeft Arnaud de Lummen nog een reeks andere 'slapende' labels verworven. De Fransman gelooft meer in het terugbrengen van een oude naam, dan een nieuw label uit de grond stampen. 

'Bij een herlancering heb je meteen al een verhaal te vertellen. Na enkele jaren vergeet het publiek compleet dat het om een 'slapend' label ging, ze denken dat het er altijd geweest is', vertelde de Lummen aan de modewebsite Women's Wear Daily. 'Het is geruststellend voor klanten dat je geen nieuwkomer bent.'

Bekende fans

Mainbocher kent zijn oorsprong in Parijs in 1929. Het werd daar gelanceerd door Main Rousseau Bocher, een voormalige hoofdredacteur van de Franse Vogue. In 1940 verhuisde hij met het label naar New York, maar toen hij op 81-jarige leeftijd op pensioen ging, betekende dat ook het einde voor Mainbocher. Onder meer Wallis Simpson en Diana Vreeland waren vaak te zien in zijn elegante ontwerpen.

De Amerikaan Herbert Levine startte met zijn schoenenlabel in 1948, zijn vrouw Beth zat achter de tekentafel. Grote sterren als Marilyn Monroe, Marlene Dietrich en presidentsvrouw Jackie Kennedy waren fans van de opvallende ontwerpen, en Manolo Blahnik noemt Beth Levine nog steeds de meest invloedrijke ontwerpster van de twintigste eeuw.

 

Niet te missen