Hoe slank je af door te slapen?

Print
Hoe slank je af door te slapen?

Foto: Shutterstock

De meeste mannen en vrouwen zijn blij als ze ’s nachts zeven uurtjes kunnen slapen. Maar als je wil vermageren, blijf je best negen uren in bed liggen. Althans, dat toont een onderzoek aan de universiteit van Washington aan.

Wetenschappers hebben aan de hand van een studie onder meer dan duizend tweelingen ontdekt dat er een verband is tussen het aantal uren dat een mens slaapt en zijn gewicht. Ze stellen dat iemand die genetisch gezien gevoelig is aan overgewicht lang moet slapen om slank te blijven.

‘Hoe korter je slaapt, hoe meer invloed de dikmakende genen in het lichaam hebben op je figuur’, aldus hoofdonderzoeker Nathaniel Watson. ‘Langer slapen onderdrukt die genen en helpt je dus slank te houden.’

Eerder onderzoek aan de universiteit van Boston bevestigt dat je dik wordt van te weinig slaap. Wetenschappers ontdekten dat het metabolisme van mensen met een slaapgebrek twaalf procent trager werkt dan dat van mensen die langer slapen. En wanneer je een traag metabolisme hebt, verbruik je minder calorieën en word je dus dikker. Volgens de vorsers zou je zo’n 120 calorieën minder verbranden na een te korte nacht, wat op één jaar tijd voor ongeveer zes extra kilo’s zorgt.

 

 

 

Niet te missen