'Humo mist afspraak met 21ste eeuw'

Print
'Humo mist afspraak met 21ste eeuw'

Foto: rr

Aimé Van Hecke, de topman van Sanoma Media België, was dinsdag scherp voor de ploeg achter het weekblad Humo. 'Humo mist zijn afspraak met de 21ste eeuw, terwijl we ondertussen al 2012 zijn', zei Van Hecke. Voor de volledige Sanoma-groep verwacht de topman dit jaar een omzet van 240 miljoen euro, 15 procent meer dan in 2011.

Sanoma heeft via de holding De Vijver Media een belang van 33,3 procent in Humo, maar is er operationeel niet meer bij betrokken. Het weekblad zit sinds twee jaar bij De Vijver, 'maar heeft voorlopig niet gebracht wat de verschillende partners verwacht hadden', aldus Sanoma-ceo Van Hecke.

Hij vindt dat de redactie nog te veel vasthoudt aan de 'oude' Humo die in de vorige eeuw een succesblad was.

De verkoop van Humo daalde vorig jaar met 8,5 procent, van 216.044 naar 197.692 verkochte exemplaren per week, zo deelde het het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) begin maart mee.
 
Sanoma Media België verwacht 15 procent omzetgroei
 
De hele Sanoma-groep België heeft vorig jaar een omzet gerealiseerd van 209 miljoen euro, evenveel als in 2010. Van Hecke sprak op een persconferentie over 'solide resultaten' in een jaar vol structurele veranderingen.
 
Voor dit jaar verwacht de groep een omzet van ongeveer 240 miljoen euro, 15 procent meer dan in 2011. Die groei zal er vooral komen dankzij de overname van de SBS-televisiezenders, VT4 en VIJFtv. 
 
Op de magazinemarkt ontsnapt Sanoma echter niet aan de moeilijke omstandigheden. Het zag vorig jaar zowel de advertentie-inkomsten als de oplages van de tijdschriften dalen. De moeilijke marktomstandigheden zetten zich ook dit jaar door, aldus Van Hecke. Sanoma geeft onder meer Libelle, Flair en Story uit.

Desondanks kon Sanoma Media België zijn marktaandeel op de markt van de tijdschriftenadvertenties vorig jaar voor het eerst boven 30 procent tillen, tot 30,5 procent. Iets wat sinds het eerste kwartaal ook geldt voor VT4 en VIJFtv op de tv-advertentiemarkt (30,7 procent), zo maakte het Finse moederhuis Sanoma eerder bekend.