Scholieren scoren slecht voor wiskunde

Print
Scholieren scoren slecht voor wiskunde

Foto: An Nelissen

De scholieren uit de tweede graad secundair onderwijs scoren matig voor wiskunde. Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven. In een richting als humane wetenschappen is het resultaat zelfs bedroevend.

De KUL onderzocht bij vierduizend leerlingen uit 170 scholen of ze na het vierde jaar secundair de eindtermen voor de tweede graad halen. Enkele jaren geleden werd dat experiment al eens gevoerd in de eerste graad en toen was het resultaat dramatisch.

De uitkomst voor de tweede graad varieert erg naargelang het getoetste domein. Driekwart van de leerlingen heeft de eindtermen voor statistiek en voor reële functies onder de knie. Dat daalt tot 51 procent voor getallenleer en algebra en zelfs tot 42 procent voor functies van de eerste en tweede graad.

Diversificatie

Daarenboven zijn er grote verschillen tussen de studierichtingen. In de humane wetenschappen bijvoorbeeld haalt nauwelijks één leerling op de tien de eindtermen voor functies en algebra. De onderzoekers pleiten voor een alternatieve didactische aanpak in deze richting.

Ook in bredere zin dringen ze aan op meer diversificatie. 'Daardoor kan er enerzijds meer aandacht komen voor leerlingen die het moeilijk hebben met formelere wiskunde. Anderzijds moet ons onderwijs ook een groep leerlingen blijven voorbereiden op wetenschappelijke en technische studierichtingen. Voor hen kunnen we de lat dus niet lager leggen.'