GETEST. Met een e-bike door de stad

Print
GETEST. Met een e-bike door de stad

Foto: *

'Woeh!' Wedden dat het ook uw eerste reactie is wanneer u een zetje krijgt van de Solexity? De hippe e-bike voor stadsfietsers rijdt als boter. En dat is héél gevaarlijk.

Vergelijk het met die keer dat je leerde fietsen van je vader. Een onzichtbare hand die je met een kleine duw meteen op de ideale snelheid brengt. Woeh! en je bent vertrokken. Dát gevoel. We kregen het na bijna veertig jaar opnieuw van de Solexity, de elektrische fiets waarmee het Franse Solex –legendarisch in al wat twee wielen en een klein motortje heeft– niet alleen senioren maar gewoon iederéén op de e-bike wil krijgen.

Als dat niet lukt, zal het niet aan designfabriek Pininfarina liggen. Het elegante uniseks frame gooit hoge ogen, vooral door het kenmerkende tonnetje met het voorlicht. Voor wie dit soort dingen van belang is: jawel, we werden nagekeken. En na honderd meter wisten we al dat de Solexity meer is dan good looks. Dat sportief geronde stuur, die acht versnellingen, dat voor dames én heren aangename zadel, de zeer welkome voorvering en fijne details als de zijlichtjes achteraan maken er een uitstekende stadsfiets tout court van.

Maar de echte reden voor onze test zit natuurlijk in het voorwiel: de elektrische motor. Die helpt je vooruit met een sterkte die je kiest uit twaalf standen. Een lcd-schermpje toont op elk moment hoeveel tandjes de motor bij steekt. Bij het vertrek en op een helling krijg je vanzelf meer ondersteuning, wat telkens gepaard gaat met een zacht Buck Rogers-gezoem. Het is een makkie om al rijdend de bijstand aan te passen. Een Cancellarake doen en zittend demarreren: het vraagt niet meer dan enkele drukken op de knop.

Molshopen
En jongens, is dat even verslavend. Er zijn verdraaid goede argumenten te verzinnen voor zo'n e-bike in de stad. Je laat vaker de auto op stal, je geraakt verder, hellingen worden molshopen en je komt niet badend in het zweet aan op je afspraak. Alleen stelden we na drie weken rondzoemen vast dat we in feite niet vaker of verder hebben gefietst. Wel sneller. Véél sneller. Even doortrekken tot 30km/uur, zo weet de notoire laatkomer in ons, en we halen die trein nog wel. Helemaal ongevaarlijk is die extra snelheid trouwens niet: veel weggebruikers verwachten niet dat een fietser zo snel nadert. Je rijstijl aanpassen, is de boodschap.

Bij hoge snelheden presteert de batterij van 2,5kilo, die netjes weggewerkt zit onder de bagagedrager, nog unisono met de beenspieren. Maar onze innerlijke luilak omhelsde dit vernuft zo schaamteloos dat we 'savonds meermaals louter elektrisch naar huis reden. Door in eerste versnelling traag de trappers rond te malen, bleef de Solexity maximaal bijpompen tot zowat 20km/uur. Faken dat we fietsen: u mag ons nú beginnen uit te lachen. We deden het zelf trouwens ook. Vooral omdat de batterij op die manier na 15 à 20km leeg was. Bij normaal gebruik heeft de Solexity een autonomie van zowat 60km, en dat kan nog wel wat meer zijn als u zich niet zoals ons plots een baanrenner waant.

Waar we nog het meest van genoten, is de luxe om altijd als eerste het kruispunt te kunnen oversteken. Tenminste, tot we beseften wie we daar aan de verkeerslichten achterlieten: een fluks dametje van een eind in de zestig, met twee overvolle fietszakken op een klassiek fietsmodel. Had zij als dertiger voor een e-bike kunnen kiezen, beseffen we plots, dan reed ze hier vandaag misschien niet zo slank en pront en sterk rond. Wat ons bij het enige échte gevaar van de Solexity brengt. Als je eenmaal van deze verleidelijke vrucht geproefd hebt, ben je verkocht. Maar hij maakt je ook een beetje lui. En die batterij moet je natuurlijk opladen 's nachts. Wij hebben dan wel een groenestroomleverancier, er is in werkelijkheid toch nog een pak CO* de lucht ingeblazen om die elektriciteit te maken.

Voor ons zou dat gewetensbezwaar te zwaar wegen om een Solexity te kopen. Maar als u het over uw hart kunt krijgen, staan u werkelijk heerlijke uren te wachten als fakende fietser.
Verkrijgbaar in drie kleurcombinaties.
Prijs: 1.995 euro (incl. lader).

Verdelers op www.solexworld.be

Niet te missen