Belgen drinken minder light frisdranken

Print
Voor het eerst sinds jaren is het volume verkochte light frisdranken in 2011 in België erop achteruitgegaan. Er was een daling met 2,8 procent, zo blijkt uit cijfers van het Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken (VIWF). De gewone frisdranken stegen met 3 procent.

De drankensector blijft positief evolueren, zegt het VIWF. De totale markt van flessenwaters is tussen 2010 en 2011 bijvoorbeeld met 1,7 procent gestegen. Het volume klom naar 1,3 miljard liter vorig jaar. Zowel thuis (+1,9 procent) als buitenshuis (+1,1 procent) groeide de consumptie.

De frisdranken - vruchtensappen en nectar inbegrepen - kenden een volumegroei van 1,6 procent in 2011, tot 1,58 miljard liter. De koolzuurhoudende dranken zijn goed voor 79 procent van het volume. De sectorfederatie merkt op dat energiedranken, ice teas en sportdranken ondanks hun kleine aandeel in het totale volume de grootste groei noteerden.

De eerste resultaten van dit jaar noemt het VIWF veelbelovend voor de waters, met een groei van 1,6 procent. De markt van de frisdranken gaat er echter lichtjes (-0,7 pct) op achteruit tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar.

Verpakkingsheffing weegt op sector

Grootste uitdaging zijn volgens de sectorfederatie de prijzen van de ingrediënten voor frisdranken en die voor PET om plastic flessen te maken. De stijgende grondstoffenprijzen zijn moeilijk door te rekenen aan de consument door de grote concurrentie van de huis- en discountmerken, klinkt het.

Ook de verpakkingsheffing in België weegt op de sector, stelt het VIWF. 'Als een fles water in Frankrijk 0,16 euro kost en in België 0,39 euro, dan is dat voornamelijk te wijten aan de verpakkingsheffing', luidt het. Sinds de invoering van de heffing in 2004, zag de sector de groei verminderen.

'Vandaag slaat 7 tot 10 procent van de Belgen zijn voorraad water en frisdranken in het buitenland in', zegt het VIWF. 'De economische impact op de Belgische sector is dus aanzienlijk.'

Het VIWF vertegenwoordigt negentien bedrijven die niet-alcoholische dranken op de Belgische markt brengen. Daarbij zijn wereldspelers als Coca-Cola en PepsiCo.