Leegstand doet winkelstraten verloederen

Gouden Kilometer schittert steeds minder

Print
Gouden Kilometer schittert steeds minder

Dave Van den Brande trekt met zijn meubelzaak weg van de verloederde Bredabaan in Merksem. Foto: mas

ANTWERPEN/DEURNE/BORGERHOUT/MERKSEM/BERCHEM -

Steeds meer gerenommeerde winkelstraten in de Antwerpse districten krijgen te kampen met verloedering. Een eentonig aanbod en leegstand maken de concurrentie met de binnenstad en de shoppingcentra onmogelijk.

Van de Abdijstraat op het Kiel over de Herentalsebaan in Deurne tot de Driekoningenstraat in Berchem: ook de Antwerpse districten hebben winkelstraten met naam en faam. Met een lint aan succesvolle middenstanders gold de Merksemse Bredabaan zelfs jarenlang als ‘De Gouden Kilometer'. Die glorie lijkt nu meer dan ooit vergaan. Niet enkel zijn de speciaalzaken vervangen door nacht- en algemene voedingswinkels, bovendien staat in sommige straten ruim één op de tien winkels leeg.

‘De districten moeten het afleggen tegen de binnenstad en de shoppingcentra in de rand. Ze moeten zich dringend heroriënteren', stelt Peter Aerts. Volgens de regiodirecteur van Unizo is het aanbod onvoldoende divers. ‘Sjiekere zaken geven een straat uitstraling en creëren een shoppingimago. Een bakker of viswinkel kan de klant overal vinden.'

Braderie

Het overaanbod aan laagdrempelige winkels en de bijhorende leegstand doen de winkelstraten verloederen. ‘Het gros van mijn cliënteel komt uit de rijkere Noordrand. Bovendien heeft de Bredabaan hier nog maar weinig aantrekkingskracht, iets wat er tijdens de heraanleg niet op zal verbeteren', aldus Dave Van den Brande, die zijn meubelzaak naar Kapellen verhuist. Nochtans blijft de zaakvoerder ook op de huidige locatie winkel houden. ‘Voor tweedehandse meubels vind ik hier wel nog een publiek.'

De binnenstad lijkt de druk van de shoppingcentra beter de baas te kunnen. De winkeliersverenigingen organiseren randevenementen om klanten te lokken. ‘Een braderie of kerstversiering maakt echt wel het verschil', aldus NicoVolckeryck van Unizo Antwerpen Stad. ‘Via initiatieven als Met Belgerinkel naar de Winkelen de Dag van de Klantwillen we de boel draaiende houden', legt districtsvoorzitster Chris Anseeuw uit.

De stad pakt dan weer specifieke probleemwijken aan. ‘Om de drie jaar brengen we de leegstand in de Antwerpse winkelstraten in kaart. Jaarlijks werken we dan met een viertal gebieden een strategie uit', aldus schepen voor Middenstand Robert Voorhamme (SP.A).

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio