Bijna 2.000 Belgische klachten over online aankopen in het buitenland

Print
Bijna 2.000 Belgische klachten over online aankopen in het buitenland

Foto: *

Het Belgische Europees Centrum voor de Consument (ECC) ontving in 2011 bijna 1.822 klachten over online aankopen op niet-Belgische Europese sites. Meer dan een derde van de klachten ging om niet-geleverde bestellingen, en in tien procent van de gevallen ging het om puur bedrog.

Dat meldt het ECC maandag in een persbericht. Met de brochure 'Kopen op het internet. Laat je niet vangen' wil het ECC consumenten informeren.

ECC-directeur Edith Appelmans merkt op dat niet in alle gevallen van niet geleverde producten kwaad opzet in het spel is. 'Vaak is dat te wijten aan administratieve problemen, een gebrekkige stock of het plotse succes van de site in kwestie.'

De meeste klachten over bedrog handelden over (namaak)kleding, reizen waarvan de vakantiewoning bijvoorbeeld niet bestaat, vrijetijdsproducten zoals concerttickets en elektronica.

Een op vijf klachten gaat over Nederlandse sites

'Een op de vijf van klachten over bedrog gaat over Nederlandse sites', zegt Appelmans. 'Het gaat dan vooral om tickets voor concerten of sportevenementen. In Nederland mogen die sites tickets die ze in grote hoeveelheden opkochten, herverkopen. En dan is het niet altijd duidelijk voor de consument dat het een ticket voor een slechte plaats is. Logischerwijs gaan de meeste klachten over sites uit buurlanden. Het gaat dan vooral om gezondheidsproducten en elektronica.'

'We behandelen enkel klachten over verkopers, omdat de wetgeving niet van toepassing is op privé-personen die iets via een veilingsite zoals eBay verkopen', aldus nog Appelmans.

De brochure 'Kopen op het internet' is gratis te verkrijgen op het nummer 0800/50.332, met vermelding van de code 'SHOP 200'.