Comeos: 'Test-Aankoop stelt feiten onlineverkoop verkeerd voor'

Print
Comeos, dat de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, heeft in een reactie op een persbericht van Test-Aankoop kritiek op de manier waarop de consumentenorganisatie de feiten over onlineverkoop voorstelt.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop had een persbericht uitgestuurd naar aanleiding van het bericht van het Europees Centrum voor de Consument (ECC), dat in 2011 bijna 2.000 klachten heeft ontvangen over online aankopen op buitenlandse sites.

Volgens Comeos 'insinueert Test-Aankoop in haar mededeling dat meer dan tien procent van onlineklanten wordt bedrogen'. Comeos verduidelijkt dat de 12 procent fraudegevallen waarvan gewag wordt gemaakt slaat op 'die minderheid die informatie vroeg aan dat ECC. Daarnaast gaat het uitsluitend om grensoverschrijdende aankopen'.

'Test-Aankoop gooit bewust alle websites op een hoop'

'Uit de enquête rond e-commerce die we vorige week voorstelden, bleek 96 procent van de online klanten een probleemloze koopervaring te hebben gehad', zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. 'Wat Test-Aankoop nu insinueert, ondergraaft het vertrouwen dat Belgen eindelijk hebben in bonafide online winkels.'

Comeos neemt vooral aanstoot aan 'de foute voorstelling van de feiten waar Test-Aankoop zich weer aan bezondigt. Ze laten uitschijnen dat online kopen een immens risico is, dat je één kans op tien hebt dat je wordt bedrogen - terwijl het omgekeerde waar is. Bovendien gooien ze bewust alle soorten websites op één hoop', aldus nog Comeos.

ECC: 'Comeos heeft persbericht verkeerd begrepen'

Volgens het ECC is er echter geen vuiltje aan de lucht. Het centrum dat het onderzoek voerde meent dat Comeos het persbericht 'niet correct heeft begrepen'. Volgens het ECC staat nergens in het bericht -dat 10 procent van de consumenten kans loopt bedrogen te worden.

ECC-directrice Edith Appelmans vraagt Comeos reclame te maken 'voor de gratis brochure van het ECC, want alerte consumenten verhogen de kwaliteit van de onlinemarkt door onbetrouwbare websites links te laten liggen.'