5 tot 20 extra doden door concentratie vluchten

Meer overlijdens door vliegverkeer

Print
WEMMEL -

De concentratie van vluchten boven de Noord- en Oostrand kost de samenleving jaarlijks tussen de 5 en 20extra overlijdens als gevolg van hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit een studie van professor Lieven Annemans uit Wemmel.

Professor Lieven Annemans uit Wemmel, hoogleraar gezondheidseconomie aan de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit van Gent, pakt uit met verontrustende cijfers over concentratievluchten boven de Noord- en Oostrand.

‘We hebben vastgesteld dat er meer kans is op hartziekte bij mensen die in een zone wonen waar er echt een heel grote geluidsbelasting is', zegt Annemans. ‘Dat is al aangetoond in Zürich en Keulen en wij hebben nu de extrapolatie gemaakt wat dat zou betekenen in de buurt van Zaventem. De vaststellingen zijn straf. Zo zien we dat concentratie van vluchten volgens de laagste schatting minstens 20extra gevallen van hart- en vaatziekten per jaar met zich meebrengen. In de hoogste schatting gaat dat zelfs tot 80extra gevallen per jaar. Vermits hart- en vaatziekten bij één op de vijf mensen dodelijk zijn, kost de concentratie van vluchten in de Noord- en Oostrand 5 tot 20mensenlevens per jaar. Het erge is dat het aantal concentratievluchten vanuit Zaventem vorig jaar alleen al boven de Noordrand gestegen is met 12procent van 19.000 naar ruim 21.000vluchten. Die passeren in een corridor – zeg maar strook – van 500meter tot 1kilometer boven delen van Haren, Koningslo, Strombeek-Bever, Wemmel en Meise. Zo'n extreme concentratie van vluchten is heel nefast. In de Oostrand is er een concentratieprobleem met liefst 45.000vluchten per jaar. Daar zou de situatie iets draaglijker zijn, omdat de vluchten gespreid zijn over een bredere corridor van 3kilometer, maar het probleem blijft ook daar heel ernstig.'

Politici moeten volgens de professor dringend actie ondernemen. ‘Wij hopen dat we met deze studie een stapje zetten om de politiekers een beetje meer bewust te maken van het probleem', zegt Annemans. ‘Ik denk dat politici al iets te lang ten opzichte van mekaar heen en weer bakkeleien. Men moet op nationaal niveau naar een maximale spreiding gaan en vooral meer vliegtuigroutes creëren. Er zijn nu nog bepaalde zones die op redelijke afstand van de luchthaven zijn, waar geen enkel vliegtuig boven komt. Dat is niet normaal. Men moet die geluidsbelasting veel meer spreiden. Dan gaat het schadelijke gezondheidseffect ook automatisch verdwijnen. Het rare is dat minister Wathelet hier dus niets aan doet', zegt Annemans.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio