'Oorzaak van busongeval wellicht zoeken bij chauffeur'

Print
De bus waarmee het dramatische ongeval in Sierre is gebeurd, had geen technische problemen. De bus reed ook niet te snel en aan de tunnel zelf lag het ongeval ook niet. Dat zeggen de Zwitserse onderzoekers. Zij zoeken de oorzaak nu bij de chauffeur.

Het busongeval in het Zwitserse Sierre is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan een oorzaak die te maken heeft met de chauffeur van de bus. Dat heeft de Zwitserse procureur Olivier Elsig van Wallis gezegd op een persconferentie in Brussel. Even voordien had de procureur ook de nabestaanden van de slachtoffers persoonlijk ingelicht.

Op 13 maart 2012 botste een Belgische bus met schoolkinderen tegen de wand van een tunnel in het Zwitserse Sierre. Daarbij vielen 28 doden: 22 kinderen, de 2 chauffeurs en 4 begeleiders. 24 kinderen raakten gewond.

Meeste hypotheses uitgesloten

'De oorzaak van de busramp staat nog niet helemaal vast, maar de meeste hypotheses zijn al uitgesloten', verklaarde de Zwitserse procureur Olivier Elsig. Zo hebben de onderzoekers al heel gedetaillerde informatie over het ongeval verzameld.

'De oudste chauffeur zat aanvankelijk aan het stuur omdat hij de meeste ervaring had met rijden in de bergen', klonk het. 'Om 21.11 uur werd hij afgelost en nam de tweede chauffeur over.' Het is die chauffeur, een dertiger, die reed tijdens het ongeval. Dat ongeval gebeurde niet lang nadat hij het stuur had overgenomen.

Procureur Elsig stelde duidelijk dat bus niet te snel de tunnel inreed. De bus reed zowat 99 à 101 km/u. In de tunnel mag een bus 100 km/u rijden. Bij het ongeval waren ook geen andere voertuigen betrokken.

De bus zelf was technisch ook helemaal in orde. Aan de tunnel en de toestand van de weg lag het evenmin.  Er waren bijvoorbeeld geen oliesporen waar de bus zou over geslipt zijn of andere oneffenheden. De versnellingsbak en het systeem voor de cruisecontrol konden evenwel niet worden onderzocht wegens te zwaar beschadigd.

Zeker is dat de bus de borduur naast de weg heeft geraakt en 70 tot 75 meter verder tegen de wand van een veiligheidsnis is gebotst. De bus is nooit naar de andere kant van de tunnel geslingerd of van richting veranderd, wat soms wel eens werd beweerd.

Onderzoek niet afgerond

Het onderzoek zelf is nog niet afgerond, lieten het Zwitsers parket verstaan. Zo worden de videobeelden vanuit de tunnel verder onderzocht. Ook het medische dossier van de chauffeurs wordt nog verder onderzocht. Over drie maanden moeten alle onderzoeken afgerond zijn.

Uit het bijkomende onderzoek hoopt het gerecht uitsluitsel te geven over de oorzaak van het ongeval. Met de informatie die nu bekend is gemaakt, lijkt het ongeval te wijten aan een menselijke fout. Na de zomer geeft het Zwitserse gerecht een nieuwe persconferentie.

De reisorganisator Toptours wenst niet te reageren uit respect voor de slachtoffers.