Pech blijft Track achtervolgen

Print

Vandalen gooiden de R uit Search And Destroy in het water. Foto: Frederiek Vande Velde

GENT -

Vandalen trokken het werk ‘Search and Destroy' dat de Syrische, in Gent wonende, kunstenaar Mekhitar Garabedian voor de stadstentoonstelling Track maakte, omver. De letter R van ‘destroy' kieperden ze in de Leie. Het werk dat tegen de Vleeshuisgevel staat, was gisteravond al hersteld. Pech blijft Track achtervolgen.

Track had al te kampen met alle mogelijke pech. Eerst zakte de favella – een werk van Kawamata – in de zwaaikom van de Dampoort gedeeltelijk in elkaar. Dan was het wachten op de afwerking van Hotel Gent, de hotelkamer die rond de toren van het Sint-Pietersstation werd geconstrueerd. Toen die kamer af was, bleken de nodige vergunningen te ontbreken. Wanneer de kamer open mag, is nog niet bekend. Een vervelende kwestie voor Track, omdat heel wat privé-personen er een overnachting hadden geboekt. Daar zijn zelfs Russen bij. Eerst schoten vandalen de ballon (The Castle of Vooruit) stuk en nadat hij hersteld was, joegen forse windstoten de ballon op de vlucht tot in de Vlaanderenstraat. De ballon is weer bij de Britse firma Cameron Balloons voor herstel.

‘Iemand heeft de woorden van het werk letterlijk genomen', zegt Philippe Van Cauteren, curator van Track. Hij zucht, na de zoveelste tegenslag. ‘Omstreeks middernacht zijn er enige vrienden gepasseerd, toen was alle nog in orde. Het moet in de nacht van maandag op dinsdag zijn gebeurd. De letters waren stevig vastgehecht, maar ze hebben ze netjes losgeschroefd, op de grond gegooid en een letter in water gegooid. De politie werd verwittigd en onze ploeg doet het nodige om het werk te herstellen.'

Vietnamoorlog

De kunstenaar heeft die grote neonletters als het ware tegen de gevel van het Vleeshuis gedumpt. Het werk contrasteert fel met de gerenoveerde pracht van het historische stadscentrum. Search and Destroy is niet alleen de titel van een hit van de Amerikaanse punkband The Stooges, maar verwijst naar een militaire strategie uit de Vietnamoorlog.

‘Deze vorm van vandalisme komt meer voor bij kunst in openbare ruimte. Ook de expo Beaufort aan de kust kan ervan meespreken. Tijdens Over The Edges in 2000 waren de honden van Tony Matelli al beschadigd of gestolen voor de expo openging', zegt Van Cauteren. Hij betreurt dat mensen op die manier reageren. ‘Kunst blijft voor sommige mensen iets dat hun territorium bezet. Ze hebben toch veel manieren om hun mening te uiten: sociale media, een mail, een brief of een blog.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio