De rookkolom was over heel Gent te zien, maar de oorzaak bleek echt in een klein hoekje te schuilen: een wok waar de vlam was in geslagen. ‘De noodcentrale kreeg de brandoproep om 18.41uur binnen', zegt politiewoordvoerder Manuel Gonzalez.

De brandweer spoedde zich met groot materiaal naar het Chinees restaurant Kam Kwok, op de hoek van de Kortrijksesteenweg en de Sint-Denijslaan. ‘Het was de sluitingsdag van het restaurant, maar de kok was voor een vriend aan het koken. Er waren vier mensen in de zaak aanwezig', aldus Gonzalez. Volgens de verklaring van de aanwezigen is de vlam in de wokpan geslagen. De kok heeft nog geprobeerd om het vuur zelf onder controle te krijgen, maar tevergeefs. Toen duidelijk werd dat de aanwezigen het vuur niet konden bedwingen, brachten ze zich in veiligheid op straat. Het vuur had vrij spel in de keuken en greep gretig om zich heen. De vlammen sloegen uit het dak en de straat was gehuld in een dikke rook die het verkeer alle zicht benam.

Onbewoonbaar

De brandweer had het vuur snel onder controle. ‘Uit het eerste onderzoek blijken de verklaringen van de kok aannemelijk, er is geen sprake van een andere oorzaak', zegt Gonzalez. ‘Wel is de schade aanzienlijk. De keuken is vernield en ook de woningen boven het restaurant en de zaal zelf hebben te lijden gehad onder de rook. Alvast vandaag zijn de woningen onbewoonbaar. De belendende huizen bleven wel gevrijwaard en liepen geen schade op.'

Het restaurant is een instituut in de buurt. Het bestaat al tientallen jaren en geniet een goede naam. De uitbaters waren gisteren snel aanwezig, maar wilden liever geen commentaar kwijt.

 

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio