Kaarten van vroegere
Tele-Atlas straks op alle iPads en iPhones ter wereld

‘Contract met Apple
opsteker voor TomTom-Gent’

Print
‘Contract met Apple <br/>opsteker voor TomTom-Gent’

Lars Guns bij een van de kaartenmakersauto’s van TomTom België. Foto: pol de wilde - corelio

‘Champagne hebben we er niet op gedronken. Maar het contract met Apple heeft de Gentse vestiging van TomTom wel veel nieuw vertrouwen gegeven’, zegt manager Lars Guns van TomTom België. Voor het eerst sinds bekend werd dat Gentse kaarten alle iPads en iPhones ter wereld gaan sieren, was hij bereid tekst en uitleg te verschaffen.

Het is Apple wel degelijk om de kaarten van TomTom te doen, zegt Guns, en daarnaast ook om allerlei verwante gegevens over verkeer, flitspalen, toegelaten snelheden enzovoort.

Google Maps overboord

Apple gooide daarvoor Google Maps overboord. ‘Het is een hele opsteker voor ons, en toont vooral de kwaliteit van onze kaarten aan’, zegt Guns.

TomTom heeft een moeilijke periode achter de rug. Het bedrijf werd groot met de verkoop van losse navigatiekastjes, maar de prijzen daarvan stortten in elkaar. Eind vorig jaar moest het bedrijf een herstructurering doorvoeren waarbij 457 jobs verdwenen, waarvan 33 in Gent. TomTom kocht het bedrijf in Gent vijf jaar geleden als onderdeel van digitale kaartenmaker Tele­Atlas. ‘We hebben onze mensen toen gezegd dat wij nog steeds een toekomst voor hen zagen, en dit contract bewijst dat nu’, zegt Guns.

Tegenwoordig hebben allerlei overheden informatie nodig, terwijl de navigatie aan een forse opmars bezig is op smartphones en dergelijke. Goede kaarten zijn daarbij essentieel. In het Gentse kantoorgebouw Zuiderpoort houdt een driehonderdtal mensen van TomTom die op peil. 36,2 miljoen kilometer wegen en 1,3 miljard huisnummers hebben zij al onder hun hoede. Jaarlijks moet zowat vijftien procent ervan vernieuwd worden. In totaal gaat het dan om 40 miljoen updates.

Eigen gebruikers

TomTom haalt zijn gegevens hiervoor onder meer van de eigen gebruikers. Al wie een navigatiesysteem van TomTom heeft, wordt gevraagd of het bedrijf zijn rijgedrag mag gebruiken om zijn data te verbeteren. Daarnaast is er een actieve gemeenschap van mensen die wijzigingen en fouten doorgeven. Als men in Gent dan op de elektronische kaarten ziet dat ergens in Siberië – of in Zulte – plots mensen rijden op een plek waar volgens de kaart geen weg is, dan wordt dat nagegaan.

Kaarten worden ook gemaakt, of verbeterd, aan de hand van een zogenaamde mapping van. een kaartenmakersauto. Daarvan rijdt er een twintigtal rond. Die wagens maken foto’s in alle richtingen, noteren afstanden en hellingsgraden, en kijken welke verkeersborden er staan.

Op die manier zijn al 233 landen in kaart gebracht en kan TomTom u over het grootste deel van de aardbol al de weg wijzen. Concurrent Navteq is de enige die dat ook doet. En het fel opkomende Google Maps. ‘Maar de mensen van Google Maps hebben hun basisinformatie ook eerst bij ons gekocht’, zegt Guns.