Bouw van 'modernste luchthaven ter wereld' wordt financieel debacle

Print
Bouw van 'modernste luchthaven ter wereld' wordt financieel debacle

De terminal van de nieuwe luchthaven Berlijn Brandenburg. Foto: © IMAGEGLOBE

In Berlijn zorgt de bouw van de nieuwe luchthaven, die de modernste luchthaven ter wereld moet worden, voor grote financiële problemen. Duitsland en de deelstaten Berlijn en Brandenburg rekenen op een bijkomende kost van 500 miljoen euro.

Waar dat geld vandaan moet komen, is voer voor discussie. Bovendien is de al twee keer uitgestelde opening, gepland voor maart 2013, in gevaar. Oorspronkelijk moest de luchthaven al in oktober 2011 70.000 passagiers per dag verwelkomen.

In de plaats van de nieuwe luchthaven moeten de twee bestaande luchthavens, Tegel en Schönefeld, operationeel blijven. Die extra kost wordt geraamd op 150 miljoen euro. De inkomsten die het luchthavenhotel, het kantorencomplex en de parkeeruitbaters mislopen zouden rond de 80 miljoen euro hangen.

Schadeclaims

De verdere afwerking van de terminals en de geluidsbescherming zorgt eveneens voor onvoorziene kosten. Zo raakte onlangs bekend dat de nieuwe terminal het dubbele van de oorspronkelijk geraamde 620 miljoen euro gaat kosten.

Daarnaast worden nog verschillende schadeclaims verwacht, van onder andere Air Berlin en Deutsche Bahn. De krant Die Zeit schrijft woensdag dat al 500 bedrijven een schadeclaim hebben ingediend.

Faillissement dreigt

Als het bedrijf achter de luchthaven niet snel vers geld krijgt, dreigt het faillissement. 'Zonder duidelijkheid over de kosten, kan de luchthaven niet openen in maart 2013', zei Ramona Pop, fractieleider van de Groenen in de deelstaat Berlijn. Of dat geld al dan niet van de belastingbetaler moet komen, is nog onzeker.

Omdat de nieuwe luchthaven zal concurreren met andere Europese luchthavens, moet de Europese Commissie eerst instemmen met eventuele financiële steun. Of en wanneer die goedkeuring er komt, is onduidelijk. Daarom denken ze er in Berlijn aan om 'luchthavenobligaties' aan de burgers te verkopen, als een noodoffer voor de luchthaven.