Preventiediensten starten nieuwe sensibiliseringscampagne

Zakkenrollers actiever dan ooit

Print
Zakkenrollers actiever dan ooit

Winkelen in Leuven is aangenaam, maar het blijft toch oppassen, waarschuwt de politie. Foto: tab

Leuven -

Het aantal gauwdiefstallen in Leuven steeg het afgelopen jaar met bijna 18 procent in vergelijking met 2010. Er volgt een nieuwe sensibiliseringscampagne.

Morgen vindt in het centrum van Leuven de 27ste Langste Dag plaats. Een later later is al feesten dat de klok slaat met de braderie op en aan het Van Arenberghplein in Heverlee.

Duizenden vertierzoekers snuisteren dan tussen de kraampjes en genieten van een glas op een - hopelijk - zonovergoten terras. Tijd om de riem er af te leggen, maar tegelijkertijd sluipt de nonchalance in het gedrag van de bezoeker. En dat weten gauwdieven maar al te goed.

‘Heel wat gauwdiefstallen zouden kunnen worden voorkomen als de mensen wat meer aandacht zouden besteden aan hun waardevolle spullen’, zegt commissaris Marc Vranckx van de Leuvense politie. ‘Handtassen blijven openstaan en portefeuilles steken uitnodigend uit de achterzak. Voor een handige zakenroller een koud kunstje om zaken ongemerkt weg te nemen.’

Vorig jaar registreerde de politie 563 feiten, een stijging met bijna 18 procent in vergelijking met 2010. In de eerste vijf maanden dit jaar kreeg de politie al 319 aangiften. ‘In maart zelfs 130, een ongeziene piek. Naast de lentemaanden zijn de gauwdieven vooral actief in november en slaan ze het liefst toe op de marktdag vrijdag en zaterdag. Iets meer dan een kwart van de feiten vinden plaats in horecazaken en zeven op de tien slachtoffers zijn vrouwen.’

Tijd om opnieuw een sensibiliseringscampagne te starten waaraan de politie, de gemeenschapswachten, de wijkpolitie, de horeca-inspecteur en de stedelijke Preventiedienst meewerken. ‘We willen de bezoeker opnieuw waarschuwen voor eventueel risicogedrag’, zegt Kris Lippens van de Leuvense Preventiedienst. ‘In tientallen winkels en horecazaken in het centrum van de stad zijn al meer dan 500 spiegelstickers verspreid. Op die manier worden de klanten geregeld geconfronteerd met de vraag Waar zijn mijn spullen nu en worden ze hopelijk bewust van hun nonchalant gedrag zodat het risico op gauwdiefstal vermindert.’

Volgens het stadsbestuur is de respons op de actie overweldigend en vroegen zaakvoerders verschillende klevers. ‘Iedere winkelverantwoordelijke of horeca-uitbater heeft er dan ook belang bij dat Leuven een gezellige en veilige winkel-en uitgaansstad is. En hieraan willen ze blijkbaar graag meewerken’, besluit Lippens.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio