Facebook geeft meer controle op reclame

Print

Gebruikers van de sociaalnetwerksite Facebook kunnen binnenkort verhinderen dat ze als onbetaalde en onbewuste reclamemakers in de zogenaamde ‘Sponsored stories' fungeren. Dat is het resultaat van een rechtszaak in California, waarbij het tot een schikking kwam.

Wanneer Facebook-gebruikers een product of een onderneming vermelden of ‘leuk vinden', kan een onderneming sinds begin 2011 dat bericht op de voorgrond plaatsen in het kader van een reclamecampagne. Facebook moet nu in zijn gebruiksvoorwaarden duidelijk meedelen dat bepaalde berichten voor reclamedoeleinden ingezet worden.

Het bedrijf moet ook controlemogelijkheden voor die ‘Sponsored stories' bieden. Welke die mogelijkheden zijn, is nog niet bekend. Aangezien de ‘Sponsored stories' een werkzaam reclame-instrument zijn, kan de maatregel een ernstig verlies aan inkomsten betekenen.

Facebook-stichter Mark Zuckerberg noemde persoonlijke aanbevelingen van vrienden de ‘Heilige Graal van de reclame'.