Meer verdienen, minder frustraties? Niet noodzakelijk …

Print
Meer verdienen, minder frustraties? Niet noodzakelijk …

Foto: jobat.be

Wat motiveert een werknemer? Met die insteek bevragen Hay Group en Jobat al zes jaar de Belgische werkvloer. Het thema van die Engagement Study dit jaar: loon. Zorgen extra euro’s op de loonbrief voor een motivatieboost, of is geld toch niet alles? We namen de proef op de som bij 2.200 Belgische werknemers.

Om te weten of loon een positieve invloed heeft op ons engagement - de goesting om te werken, zeg maar - is het nuttig even stil te staan bij wat we verstaan onder een ‘geëngageerde’ werknemer.

Engagement is niet hetzelfde als tevredenheid. Engagement gaat veel verder. Het gaat om ‘fier’ zijn op je werk en er geen graten in zien om spontaan een tandje bij te steken als dat nodig is. Tevredenheid impliceert dat niet. Het is ook fout engagement te verwarren met werkverslaving. Zowel bevlogen als werkverslaafde medewerkers werken hard, maar hun onderliggende motivatie verschilt. Voor werkgevers bestaat de kunst erin hun werknemers geëngageerd te krijgen zonder hen op te branden.

Waarom is dat engagement zo belangrijk? Omdat het in tijden van besparingen handig is als werknemers zelf een extra inspanning leveren? Zeker. Maar ook omdat uit een vorige Engagement Study al bleek dat engagement bijdraagt tot gelukkige werknemers.

Geluk en engagement gaan hand in hand. Te wollig? Verre van. Een eerder onderzoek van Hay Group bewijst immers het onomstootbare verband tussen engagement, financiële resultaten, klantentevredenheid, beter presterende werknemers en minder verloop.

>

>

>