Oosterweelverbinding: 'Beginnen met wat nu mogelijk is'

Print
ANTWERPEN - De Antwerpse Open VLD roept op om in afwachting van de Oosterweelverbinding nu al te beginnen met de aanleg van twee nieuwe verbindingswegen om meer verkeer van de Antwerpse ring weg te houden. 'Tijd om de prioriteiten om te draaien', aldus kopstukken Axel Polis en Willem-Frederik Schiltz in een mededeling. 'Laten we al beginnen met wat nu mogelijk en haalbaar is.'

Volgens Open VLD kan een verbinding tussen de E34 en de E17 in het Waasland enerzijds en de E34 in Wommelgem en de knoop E19-A12 in Ekeren anderzijds voor een daling van 60 procent van de Antwerpse fileoverlast zorgen.

'Het is mogelijk om tegen 2018 een 9,8 kilometer lange verbinding van twee keer twee rijstroken aan te leggen om de Liefkenshoektunnel beter aan te sluiten op de E17', klinkt het.

'Mobiliteitsexperten hebben berekend dat dit zo'n 150 miljoen euro zou kosten', aldus nog Polis en Schiltz, die het geld willen terugverdienen via de extra inkomsten die de Liefkenshoektunnel zou opbrengen. Het transitverkeer tussen Nederland en Frankrijk zou immers vaker voor die weg kiezen.

De A102 tussen Wommelgem en Ekeren wordt al gepland door Vlaanderen. 'Die kan samen worden aangelegd met de tweede spoorontsluiting van de haven', vindt Open VLD. Vooral het havenverkeer richting oostelijk hinterland zou dan minder op de Antwerpse ring terechtkomen.
Ook een dynamische wegsignalisatie en een extra rijstrook op de noordelijke A12 kunnen volgens Open VLD bijdragen tot een vlottere mobiliteit.