Gedupeerde klant: ‘Bijna 13.000 euro kwijt'

Print
Gedupeerde klant: ‘Bijna 13.000 euro kwijt'

‘En toch blijf ik online bankieren', zegt Omer Herssens. Foto: Carlo Coppejans

Een van de gedupeerden van de oplichtersbende is Omer Herssens uit Appels bij Dendermonde. Eind januari kreeg hij plots een melding van de bank dat er in het weekend een bedrag van 13.487,36 euro van zijn bankrekening was gestolen.

‘De maandagochtend erna heeft de bank mij meteen gebeld dat het geld nog tijdig kon worden onderschept', vertelt Omer.

‘Ik heb een vloerdersbedrijf en doe vaak overschrijvingen naar mijn leveranciers, maar dat zijn altijd Belgische bedrijven. De bank vond het dan ook verdacht dat er plots een groot bedrag van meer dan 13.000 euro naar een Poolse rekening werd overgemaakt. Gelukkig konden ze de overschrijving nog op tijd tegenhouden. Hoe ze dat gedaan hebben, weet ik niet. Maar het belangrijkste is dat ik mijn geld terug heb.'

De bank stortte het bedrag meteen weer op de rekening van Omer. ‘Ik vind het wel nog altijd moeilijk te vatten hoe die hackers aan mijn gegevens kwamen. Blijkbaar hebben ze virussen op mijn computer gezet en zo mijn codes geforceerd. Ongelofelijk eigenlijk als je erbij stilstaat', zegt Omer, die ook meteen naar de politie stapte om een klacht in te dienen tegen de hackers. ‘Dat was op aanraden van mijn bank. Natuurlijk heb ik mijn computer daarna ook door een specialist laten uitkuisen. Maar ja, wat ik heb meegemaakt, lijkt me toch moeilijk te voorkomen als je niet veel verstand van computers hebt. Ik dacht dat mijn computer voldoende veilig was.'

Ondanks de slechte ervaring heeft Omer toch geen schrik gekregen om nog aan online bankieren te doen. ‘Zeker niet, ik ben dat daarna blijven doen. Anders moet ik weer elke keer naar het filiaal gaan, en dat duurt me veel te lang.'