'Aankondigingsbeleid schaadt onze concurrentiepositie’

Print
'Aankondigingsbeleid schaadt onze concurrentiepositie’

Foto: Lieselotte Cowie

Ondernemingen zitten verveeld met het onzekere belastingklimaat in België. De situatie in onze buurlanden vinden ze veel stabieler. Dat blijkt uit een enquête door adviesbureau Deloitte bij 1328 bedrijfsleiders in 24 landen.

Meer dan 60 procent van de ondervraagde bedrijfsleiders en belastingexperts die in België actief zijn geven aan dat de belastingonzekerheid hun onderneming schaadt.

Daarmee speelt ons land in dezelfde klasse als Italië en Rusland. ‘Terwijl belangrijke concurrenten als Nederland en Luxemburg in de Champions League spelen,’ bemerkt Piet Vandendriessche van Deloitte.

In die landen zegt minder dan 40 procent van de ondervraagden last te ondervinden van belastingonzekerheid. Ook Duitsland en Frankrijk doen 10 procent beter dan ons land.

‘Het aankondigingsbeleid van de regering Di Rupo schaadt onze concurrentiepositie. Of het nu over bedrijfswagens gaat of de notionele interestaftrek, bedrijven weten te weinig wat nu uiteindelijk de regels zijn ,wat gestemd is, afgevoerd of zomaar een vrijblijvend ideetje.', stelt Vandendriessche de reden voor dit imagoprobleem aan de kaak.

'Die permanente onzekerheid schaadt onze aantrekkingskracht. En het kan bedrijven wegjagen die hier al actief zijn. De grote meerderheid onder hen zegt goede relaties te hebben met de fiscus maar de onzekerheid kan die relatie verzuren.’