Sinjoren mogen omvanghinder werken mee bepalen

FOTO/VIDEO. Plannen voor Operaplein voorgelegd

Print

Ondergronds is er plaats voor een auto- en premetrotunnel en 365 parkeerplaatsen. Foto:

ANTWERPEN - Het Operaplein zal tegen 2018 volledig veranderd zijn. Auto’s, trams en bussen gaan zo veel mogelijk onder de grond. Inspraakmomenten over de omvang van de werken worden georganiseerd.

Concept

Het concept staat vast, maar de Antwerpenaars mogen zich wel uitspreken over hoe hinderlijk de werken die in 2014 starten, mogen zijn.

De heraanleg van een autoluw Operaplein luidt de start van Brabo II in, de tweede fase van de heraanleg Leien zeg maar. Dat het afwerken van de Leien pas in 2014 start, zou een afstraffing van de Vlaamse regering zijn voor het afschieten van de Lange Wapperbrug door Antwerpen. Vlaanderen en de stad investeren 401 miljoen euro, het aandeel van de stad is 24,5 miljoen euro.

Het plein wordt opnieuw aangelegd en er worden drie ondergrondse niveaus met een lichtschacht gerealiseerd. Ondergronds komen er 365 parkeerplaatsen, een auto- en een premetrotunnel.

De neobarokke Opera, gedecoreerd in Lodewijk XVI-stijl, wordt het centrum van het plein. Twee ‘poortgebouwen’ moeten ervoor zorgen dat het plein niet meer in de lengte maar in de breedte georiënteerd wordt.

‘Het plein heeft een open ruimte van 55 meter van gevel tot gevel en is 120 meter lang’, zegt Guust Selhorst van het architectenbureau van de overleden ontwerper van het plein Manuel de Solà-Morales. ‘Het plein begint net voor de trappen van de Opera en wordt een intelligent kruispunt van fietsers, voetgangers en trams.’

Auto’s ondergronds

Auto’s rijden ter hoogte van de Kipdorpbrug en de Violierstraat tot de Maria Theresialei onder de grond.

Tram 24 rijdt van de Maria Theresialei tot de Morckhovenlei in Borgerhout in de premetrotunnel. Tram 12 blijft bovengronds rijden. Doordat de trams in Deurne en Merksem meer en meer het busvervoer zullen vervangen, zullen er ook minder bussen door het centrum rijden.

‘De voorbije jaren is de stad bezig geweest met de kwaliteit van het openbaar domein fors te verbeteren’, zegt burgemeester Patrick Janssens (SP.A). ‘Het Operaplein wordt een centrale plek voor modern Antwerpen en moet een contrast vormen met de historische binnenstad. De stationswijk is heraangelegd. En de drukke verkeersknoop aan de Rooseveltplaats zullen we aanpakken zonder de auto’s te weren.’

Schepen voor Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (N-VA) ziet vooral mogelijkheden in de uitbouw van het stadsleven op het plein. ‘Als de stad renoveert of een heraanleg doet, bloeit ook de buurt open met horeca en andere gelegenheden.’

Meer info over de heraanleg op www.operaplein.be

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio