Chauffeurs willen strengere controle van ‘piraten’

Steeds meer klachten over Brusselse taxi's

Print
BRUSSEL -

Op vijf maanden tijd zijn al zeventig klachten ingediend over de Brusselse taxi's. Dat is bijna het dubbele van vorig jaar. Klanten klagen vooral over woekerprijzen en de houding van de chauffeurs. Die laatsten wijzen naar de 'piraten' in de sector.

Terwijl er in heel 2011 goed honderd klachten waren over de Brusselse taxi's, zijn er de eerste vijf maanden van dit jaar al zeventig ingediend. Dat blijkt uit de cijfers die parlementslid Vincent De Wolf (MR) opvroeg bij minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). De minister noemt de stijging ‘aanzienlijk’ en voegt eraan toe dat er voornamelijk geklaagd wordt over woekerprijzen en de houding van de chauffeurs.

De trend wordt niet ontkend door de sector. ‘We kennen de klachten. Ze concentreren zich voornamelijk in het Zuidstation’, reageert Constantin Tsatsakis van de Association des Taxis Bruxellois (ATB). ‘We hebben daar last van ‘piraten’. Dat zijn chauffeurs die het station binnen gaan en er de beste klanten aanspreken, die naar Zaventem of elders in Vlaanderen willen. Het zijn echte afzetters: ze vragen tot veertig euro meer voor een lange rit.’

Bij de piraten heb je zowel officiële taxi's als particuliere wagens. Dat sommige mensen in zo'n gewone wagen stappen, is volgens Tsatsakis vragen om opgelicht te worden: ‘Sommige klanten gaan dus zelf in de fout’.

‘Ondertussen heb je de eerlijke chauffeurs die buiten staan aan te schuiven, soms langer dan een uur. Wanneer zij enkel korte ritten kunnen doen, zijn ze natuurlijk boos. En dan rekenen ze ook te veel aan. Ik veroordeel het, maar ik begrijp het wel.’

Volgens minister Grouwels zijn er in 2011 773 processen-verbaal opgesteld voor taxi-chauffeurs. Maar volgens de taxibons haalde dat niet veel uit. ‘Het parket heeft te veel werk. Er wordt amper gevolg aan gegeven. Intussen groeien de frustraties bij onze chauffeurs. Onlangs is er nog een band plat gestoken. Het gaat binnenkort eens ontploffen aan het Zuidstation.’

Grouwels laat weten dat het aantal controleurs van haar diensten toegenomen is van vier naar acht. Eind dit jaar komen er nog eens drie bij. Ze wijst er ook op dat het groene klachtennummer van Mobiel Brussel steeds bekender wordt en dat het verhoogde klachtencijfer ook daardoor verklaard kan worden.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio