'Vlaamse automobielindustrie kreeg ruim 200 miljoen euro subsidies sinds 1999'

Print
'Vlaamse automobielindustrie kreeg ruim 200 miljoen euro subsidies sinds 1999'

Foto: EPA

Tussen 1999 en 2011 keerde de Vlaamse regering voor 208,3 miljoen euro subsidies uit aan de Vlaamse automobielindustrie. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister-president Kris Peeters, die ook bevoegd is voor Economie, en minister voor Innovatie Ingrid Lieten verstrekten. Ze antwoordden daarmee op een reeks schriftelijke vragen van Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD).

De cijfers staan maandag in Het Belang van Limburg. De 208,3 miljoen euro werd uitgereikt door het Agentschap Ondernemen voor strategische opleidings- en investeringssteun (115,1 miljoen), het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT) voor projecten rond onderzoek en ontwikkeling (68,6 miljoen) en Flanders Drive, de competentiepool voor de automobielindustrie (24,6 miljoen).

Met 100,5 miljoen euro ging iets minder dan de helft van de subsidies naar de grote producenten. De kleinere producenten en de toeleveranciers kregen 83,2 miljoen euro. De grote bedrijven kregen vooral opleidings- en investeringssteun, de kleinere ondernemingen vooral O&O-steun. De subsidies van Flanders Drive zijn niet toewijsbaar aan een specifieke onderneming.
 
Van alle subsidies die rechtstreeks naar de producenten gingen, kreeg Ford Genk 54,2 miljoen euro, of meer dan een kwart van alle subsidies. Na Ford Genk volgt GM Belgium, dat intussen de deuren sloot, met 22,8 miljoen euro. Volvo Cars en Volvo Trucks kregen 20,3 miljoen, Van Hool 2,8 miljoen en VDL Jonckheere 470.000 euro.