Vlaming eet bourgondischer dan tien jaar geleden

Print
Vlaming eet bourgondischer dan tien jaar geleden

Hamburgers Foto: lbo

De voorbije tien jaar zijn Vlamingen wat meer bourgondiër geworden. En mannen hebben een meer bourgondische levensstijl dan vrouwen. Dat blijkt uit een studie van de vakgroep Landbouweconomie van de Universiteit Gent.

De onderzoekers vroegen in 2001, 2006 en 2011 aan vergelijkbare steekproeven van Vlaamse consumenten in welke mate ze akkoord konden gaan met de stelling: 'Ik eet wat ik graag eet, zonder mij zorgen te maken over de gezondheid ervan.'

In 2001 ging 24 procent van de bevraagde Vlamingen akkoord met die stelling. Dat aandeel steeg tot 32 procent in 2006 en zelfs tot 39 procent eind 2011. 'Mannen hangen de bourgondische en onbezorgde levensstijl sterker aan dan vrouwen, hoewel vrouwen tijdens de voorbije vijf jaar aan een inhaalbeweging bezig zijn. En jongeren onder de 25 jaar zijn meer geneigd om te kiezen voor wat ze lekker vinden zonder zich daarbij te bekommeren om gezondheid', zegt professor Wim Verbeke van de vakgroep Landbouweconomie.

In 2011 ging 36 procent van de Vlaamse consumenten niet akkoord met de stelling, terwijl dat in 2001 nog 58 procent was. In de studie van 2011 waren ook Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk opgenomen. Alleen Franse consumenten scoorden hoger dan Vlamingen.

Opmerkelijke evolutie

Dat de Vlamingen meer bourgondiër zijn geworden, is een opmerkelijke evolutie omdat doorgaans wordt aangenomen dat het gezondheidsbewustzijn in relatie tot voeding de voorbije jaren toegenomen zou zijn. 'Onze cijfers suggereren op het eerste gezicht eerder het tegendeel', aldus Verbeke.

Verbeke ziet drie mogelijke verklaringen. 'In 2001 lagen de crisissen in de vleessector - BSE, dioxine - nog vers in het geheugen. Die crisissen hadden de perceptie doen ontstaan dat niets nog veilig was en dat men zich best kritisch opstelde tegenover voeding. Intussen heeft gezonde voeding meer en meer een invulling gekregen in termen van voedingswaarde. Daartegenover stellen consumenten zich blijkbaar minder bezorgd op.'

Een tweede deel van de verklaring is een verzadiging aan berichtgeving over voeding en gezondheid die bij een groeiende groep consumenten leidt tot onverschilligheid. Een laatste deel van de verklaring is dat meer consumenten de voorbije jaren hun eetgewoonten al hebben aangepast en misschien ontdekt hebben dat lekker en gezond perfect kunnen samengaan. 'Onze resultaten zijn dus ook een teken dat het vertrouwen in de gezondheid van wat in de winkelrekken ligt, is toegenomen', aldus Verbeke.

De resultaten van de studie stellen volgens Verbeke organisaties en overheden die communiceren over voeding en gezondheid voor een uitdaging. 'Het groeiend segment van de bevolking dat kiest voor lekker eten zonder bekommernis over de gezondheid ervan is een segment dat minder openstaat voor boodschappen over voeding en gezondheid en als doelgroep moeilijker wordt bereikt via klassieke campagnes en informatiekanalen.'
 

Niet te missen