Getrouwheidspremie niet afgeschaft maar hervormd

Print
De getrouwheidspremie op spaarrekeningen wordt dan toch niet afgeschaft. "De premie is te belangrijk voor de stabiliteit van onze banken", was vrijdag te horen na afloop van de federale ministerraad. Het systeem wordt wel hervormd, om het nadeel voor de spaarders te beperken.
Minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) wilde de getrouwheidspremie afschaffen, zodat spaarboekjes konden worden beoordeeld op basis van één tarief. 'Maar de banken hebben ons overtuigd om dat niet te doen', zegt hij vrijdag.
 
In samenwerking met sectorfederatie Febelfin werd een compromis uitgewerkt. Vroeger werd de premie enkel in december uitgekeerd, voor bedragen die op dat moment 12 maanden op de rekening stonden. In het slechtste geval moest de consument dus bijna twee jaar wachten op zijn getrouwheidspremie.
 
Voortaan wordt de premie vier keer per jaar uitgekeerd. Een bedrag dat gestort werd op 1 maart leidt bijvoorbeeld tot een getrouwheidspremie op 1 april van het volgende jaar. Wie met geld schuift tussen verschillende spaarrekeningen bij dezelfde bank, behoudt bovendien zijn getrouwheidspremie.
 
Ook voor de basisrente op een spaarboekje zijn er nieuwe regels. Een verhoging moet nu minstens voor drie maanden gelden, tenzij de rente van de Europese Centrale Bank significant zakt.
 
Rangschikking van banken die beste voorwaarden bieden
 
Om de concurrentie tussen de banken te verhogen gaat de FSMA, de Autoriteit voor Financiële Markten en Diensten, bovendien een simulator ontwikkelen om banken met elkaar te vergelijken. 'Het zal echt om een rangschikking gaan van de banken die de beste voorwaarden bieden', aldus Vande Lanotte.
 
'Er wordt daarbij wel een onderscheid gemaakt tussen internetbanken en banken met een kantorennet, omdat die laatste per slot van rekening toch een andere service bieden', liet de minister verstaan.
 
De banken krijgen tot slot ook een reeks nieuwe regels inzake reclame opgelegd. Zo is het voortaan verboden om aanbiedingen enkel toe te kennen aan nieuwe klanten of aan klanten die vers kapitaal aanbrengen. Een minimumstorting voor een bepaalde promotie blijft wel toegelaten. Elke nieuwe advertentiecampagne om klanten te winnen moet daarenboven worden voorgelegd aan de FSMA.
 
De nieuwe regels worden geleidelijk ingevoerd vanaf 1 januari 2013.