GETEST. Mercedes-Benz ML 4x4

Print
GETEST. Mercedes-Benz ML 4x4

Foto: Mercedes

De nieuwe Mercedes ML 4x4 heeft veel dingen om van te houden. Hij heeft een opmerkelijke motor, die krachtig maar tegelijk stil en zuinig is en hij rijdt uiterst comfortabel. Toch blijft de Range Rover een betere allrounder.

Ten huize Clarkson hebben we het vaak over mensen die we 'winnaars' noemen. Ze zijn gemakkelijk te herkennen. Hij is een man, heeft een pen van Montblanc en speelt bijna even graag golf als erover te vertellen, in het bijzonder aan hen die het niet interesseert. De winnaar heeft een mooie haardos, dikke voorarmen, veel juwelen en een handdruk die sap uit een boom kan persen. Hij werkt in marketing, weet wat Ebitda (de Engelse afkorting van winst voor aftrek van rente en belastingen en afschrijvingen, nvdr.) wil zeggen en spreekt met een volle, diepe stem om iedereen binnen gehoorsafstand te laten zien dat hij, mocht zijn leven een andere wending hebben genomen en hij in een rockgroep hebben gezeten, op een podium geen eind tuinslang in zijn broek zou nodig hebben. De winnaar paradeert omdat niet enkel hijzelf weet dat hij groot geschapen is. Hij weet dat wij dat ook weten.

Minstens een keer per week laat de winnaar haar die hij 'moeder de vrouw' noemt thuis om af te spreken met zijn maten voor wat ze 'enkele pinten' noemen. Dat komt meestal neer op een wedstrijd om te zien wie met de diepste stem de meest idiote cocktail kan bestellen en de belachelijkste kredietkaart heeft. De winnaar is vanzelfsprekend zeer geïnteresseerd in de kleren die hij draagt, het uurwerk van zijn keuze –dat zal een Rolex zijn– en, het meest belangrijke, het soort auto waarmee hij rijdt. Sommigen zullen zeggen dat hij een Audi heeft, en het is waar: veel winnaars hebben er een. Maar wat hij eigenlijk het meest van al wil is om het even welke auto waarvan de koffer elektrisch opent en sluit. Jij en ik, wij weten allebei dat een kofferdeksel dat opengaat als je op een knopje op de sleutel drukt ongelooflijk dwaas is omdat het inhoudt dat we in regen en wind moeten staan wachten tot een elektrische motor in een half uur doet wat wij zelf in een seconde hadden kunnen doen. Maar de winnaar geeft niet om praktische zaken. Vandaar dat hij nog altijd liever een vulpen gebruikt dan een stylo. Hij is dus perfect gelukkig als hij moet staan wachten tot zijn kofferdeksel opengaat. Komaan. De mensen kunnen hem zien. Ze weten dat ze kijken naar een man wiens leven zo compleet is dat hij een koffer heeft die elektrisch opent. Soms, als hij een meisje betrapt die naar zijn oprijzend kofferdeksel kijkt, knipoogt de winnaar naar haar. Hij weet dat ze dat oké vindt. Omdat hij weet dat zij weet dat een elektrisch kofferdeksel nog een teken is van zijn gigantische mannelijkheid.

Rekening houdend met het voorgaande zal de winnaar flink geïnteresseerd zijn in de nieuwe Mercedes ML-klasse op de foto, en niet alleen omwille van het elektrische kofferdeksel maar ook vanwege de ronduit lange naam. Het is de –haal diep adem– Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic Sport. Wat zeg je daar van, schat? Er zijn nog andere dingen waar hij zal van houden. De gekoelde bekerhouders, de internetconnectie, het Harman/Kardon Logic 7 Dolby Digital 5.1 surround geluidssysteem en de verduisterde ramen achteraan die niet alleen de weerspiegeling in de tv-schermpjes verminderen maar het nieuwsgierige blikken ook moeilijk maken om te zien wat hij van plan is met het meisje dat zijn koffer met afstandsbediening wel ziet zitten. Er is echter een klein probleempje met die snufjes. Ze zijn nogal prijzig. De standaardversie is met 59.084 euro waar voor je geld maar tegen de tijd dat je er een selectie van kijk-eens-hier-meisjes elektronica hebt aan toegevoegd, schiet de rekening omhoog naar wat de winnaar zou bestempelen als 'ten noorden van 75.000 euro'.

Op dit punt gaan de oren van de niet-winnaars rechtstaan. Een grote, goed uitgeruste Mercedes 4x4 voor beduidend minder dan een Range Rover. Hmmm... De ML begon zijn leven niet onder een goed gesternte. Hij werd bedacht op een ogenblik dat Mercedes-Benz zichzelf ervan had overtuigd dat hun wagens overontwikkeld waren en dat ze zich minder zorgen hoefden te maken over betrouwbaarheid. Jammer genoeg pakte Mercedes dat aan door zich helemaal niets meer aan te trekken. Dat is een van de redenen waarom ze beslisten de wagen te bouwen in een nieuwe fabriek in Alabama. Op een keer, toen ik met een vroeg exemplaar door die extreem gewelddadige staat reed, vroeg een lokale bewoner mij wat het was.

'Het is een Mercedes, maar hij is hier gebouwd', zegde ik. 'Oh', antwoordde hij. 'Dan zal het rommel zijn.' Hij had gelijk. Het bewijs volgde enkele kilometers verderop, toen het dak eraf viel. Al gauw besloot Mercedes zijn ideeën bij te sturen en de ML werd vrij snel een stuk beter. De door AMG onder handen genomen ML 63 was een waar juweeltje. Maar de auto die je nu ziet is het nieuwe model. En de versie die ik testte was geen banden verslindende V8 maar een 3 liter diesel. De motor is opmerkelijk. Zo stil, zelfs bij het starten, dat er niet de minste aanwijzing is dat de brandstof wordt ontstoken door druk in plaats van een vonk. Hij is ook zuinig. Je haalt bijna 7 l/100 km, wat ongelooflijk is voor een grote vierwielaangedreven auto die in minder dan 8 seconden naar 100 km/u spurt. Er zijn nog meer goede dingen, en het belangrijkste is het comfort. Dit model mag dan Sport heten, dat is hij langs geen kanten. Het is een cruiser, een grote, zachte Hector die verkeersdrempels wegstrijkt en zijn inzittenden zodanig in de watten legt tot ze moeten worden aangepord met een beetje trilling in het stuur als ze indommelen en van hun rijvak afwijken. Op dat vlak Range Rovert hij een Range Rover uit.

Ik hou ook van de eenvoud van de bedieningsinstrumenten. Bijzonder goed is de versnellingspook op de stuurkolom die je, net als in de Rolls-Royce Phantom, laat kiezen tussen vooruit, achteruit of geen van beide. Sport manuele ontkoppeling power zoom? Noppes. Dat heeft hij allemaal niet. Het interieur lijkt grotendeels op dat van elke andere Mercedes en dat is een probleem. Het is alsof je in een E-klasse op stelten zit, en dat zou oké zijn als de Ml een echte off-roader was, maar dat is hij eerlijk gezegd niet. Niet echt. Hij heeft misschien een of twee off-roadvoorzieningen en juist genoeg bodemvrijheid voor een parkingslalom maar het is geen G-wagen. Op ruw terrein is het evenmin een Range Rover. Voor zij die jagen? Vergeet het. De waarheid is dat je evenveel zitjes, dezelfde motor, dezelfde versnellingsbak, hetzelfde kwaliteitsniveau, hetzelfde rijgedrag en zelfs meer ruimte voor je geld krijgt als je een gewone, zelfs nog zuinigere break van de E-klasse koopt.

Het grootste probleem is evenwel de vormgeving. De originele Ml was een knappe bruut. Deze ziet eruit als een gesmolten Kia. De voor- en achterkant zijn verleidelijk genoeg, maar de zijkanten? Lieve hemel, nee. Hier staan we dan. Als je een grote Duitse auto wilt, koop dan een E-klasse of, beter nog, een BMW 530d. En als je een fazant wil schieten vrees ik dat je de onmiskenbare sterke punten van de ML 350 moet negeren en bij de Range Rover blijven. Hij is duurder, maar een betere allrounder. De nieuw Ml is dus een beetje een verliezer. Een auto die echt alleen geschikt is voor mensen die 'winnaars' zijn.

Onder de kap
Motor: 2987 cc, V6
Vermogen: 258 pk
Koppel: 620 Nm
Overbrenging: Automatisch, 7 versnellingen
Topsnelheid: 258 km/u
Acceleratie: In 7,4 sec van 0 tot 100 km/u
Verbruik: 6,8 l/100 km
CO*-uitstoot: 179 g/km
Prijs: 59.084 euro

Clarksons verdict
Alles aan hem zegt: 'Ik kan mij geen Range Rover permitteren.'nvtnvt