Vluchtannuleringsverzekering mag niet automatisch toegevoegd worden bij online verkoop

Print
Een online verkoper van vliegreizen mag niet automatisch een vluchtannuleringsverzekering toevoegen bij de kostprijs van vliegtickets. Dat heeft het Europese Hof van Justitie donderdag geoordeeld.

Het Hof boog zich over een geschil tussen een Duitse consumentenorganisatie en ebookers.com Deutschland. Op die website zag een klant bij de selectie van een vlucht een lijst met 'huidige reiskosten'.

Naast de prijs van de vlucht bevatte die lijst ook een bedrag voor 'belastingen en vergoedingen' en de kosten van een annuleringsverzekering die automatisch in rekening wordt gebracht. Pas in een mededeling onderaan de pagina wordt de klant erop gewezen wat hij moet doen als hij die annuleringsverzekering niet wenst. Hij dient dan expliciet te weigeren ('opt-out').

Dat kan volgens het Hof niet. De Europese wetgeving verplicht luchtvaartmaatschappijen en reisoperatoren om op transparante wijze een totale reissom inclusief taksen aan te geven, maar extraatjes als een huurauto of annuleringsverzekering mogen niet automatisch in die som opgenomen worden. Dat zijn immers diensten die niet verplicht of noodzakelijk zijn voor de vlucht en de klant moet er expliciet en ondubbelzinnig voor kiezen op een 'opt-in'-basis.

'De vereiste beoogt te voorkomen dat de klant ertoe wordt aangezet om aanvullende diensten te kopen die niet absoluut noodzakelijk zijn voor de vlucht zelf, tenzij hij uitdrukkelijk ervoor kiest om ze te kopen en de prijstoeslag daarvoor te betalen', zo stelt een persmededeling van het Hof. Het betrokken bedrijf had de website intussen al aangepast.