Het filmrolletje

Print
Een zondagvoormiddag op de snelweg bevestigt het gewoon. In de rush naar de zon behoor je haast tot de nerds als je je keurig aan de maximumsnelheid van 120 km per uur houdt. Enkel op het traject ter hoogte van Gent wordt het pedaal keurig op de maximumsnelheid gehouden, omdat blijkbaar velen weten dat daar een trajectcontrole bestaat, die dan nog functioneert ook.

Controle, het werkt dus. En ze is zelfs zeer verdedigbaar, want als we straks naar de gemeenteraadsverkiezingen trekken, kan je er zeker van zijn dat het merendeel van de lokale inwoners stelt dat ze zich het meeste zorgen maken over de verkeersveiligheid van hun straten. Laagvliegers staan allicht bovenaan de lijst van de meest uitgespuwde categorie mensen.

De A12 tussen Antwerpen en Boom had jarenlang ook een zeer kwalijke reputatie. Legio waren de verkeersongevallen op de kruispunten en enkele van die doorsteken waren echt moordend. Met het heraanleggen van de weg én de plaatsing van een hele reeks flitspalen ter hoogte van die kruispunten, zakte de snelheid van de automobilisten op de pseudo-snelweg behoorlijk en daalde ook het aantal incidenten.

En zie, dan blijkt thans dat die flitspalen in 2010 en 2011 niet gewerkt hebben. Volle twee jaar. Omdat de politie geen tijd, geen zin, geen aandacht heeft om de filmrolletjes in de camera's te vervangen. En op de koop toe zegt de minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CdH) er dan nog bij dat een paal niet hoeft te werken, want hij is sowieso preventief.

Zowel het niet vervangen van die rolletjes, als de ministeriële verklaring staan haaks op een door de overheid zelf gepropageerd beleid dat stelt dat je de pakkans moet verhogen om effect te hebben in het aanpassen van het gedrag van overtreders. In heel de administratie was dus de voorbije twee jaar niemand te vinden om die rolletjes te vervangen? Daar kon zelfs geen sociaal tewerkstellingsproject van gemaakt worden?

Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) zei vorige week dat wat haar betreft de staatshervorming tot echte overdracht van bevoegdheden mag komen, opdat ze meer zou kunnen investeren in verkeersveiligheid. Want de opbrengsten van die flitspalen, ze gaan nu naar god weet wie of wat. Maar moeten we nu ook al een staatshervorming hebben voor burgerzin van de overheid?