Videosite bouwt ambitieus muziekaanbod uit

Tomorrowland TV gaat live op Youtube

Print
Tomorrowland TV gaat  live op Youtube

Geen ticket? Geen probleem, het hele festival is te volgen op Youtube. Foto: clh

BOOM -

Wie straks niet binnengeraakt op het uitverkochte Tomorrowland, kan het dancefestijn van achter zijn pc volgen. Het wordt live uitgezonden via Youtube.

Na Tomorrowland 2011 verscheen er een veertien minuten durend videoverslag op Youtube. Dat filmpje is al 44 miljoen keer bekeken. ‘Dat is ongezien’, zegt Patrick Walker, bij Youtube verantwoordelijk voor content partnerships. ‘Dus toen we een lijstje opmaakten met welke festivals we wilden gaan praten, staken zij er echt bovenuit.’

Er waren het afgelopen jaar een handvol Europese festivals live op Youtube te zien, zoals Rock in Rio Lissabon en Rock in Rio Madrid.

Veel vraag

‘Er is nu meer vraag van festivals dan we aankunnen’, zegt Walker. ‘Volgend jaar willen we veel breder gaan, met ook andere festivals in België, Scandinavië en de Duitstalige landen.’

Maar het eerste Belgische festival waar Youtube mee in zee gaat, is dus Tomorrowland. ‘Vanwege de internationale aantrekkingskracht, zegt Walker. ‘Ze hebben een fantastische line-up. Veel van de artiesten hebben cross-over ?gemaakt van nichedancegenres en zijn nu internationale popsterren: Calvin Harris, Swedish House Maffia, Skrillex. En daarnaast heb je meer dan 100 dj’s die hun eigen nichepubliek hebben. Je krijgt dus een enorme groep mensen die er absoluut bij willen zijn.’

Youtube staat in voor de streaming. Maar de videoproductie van Tomorrowland TV wordt verzorgd door Tomorrowland zelf. Het festival heeft producer Celine Kruijs ingehuurd, die een freelanceteam van 170 mensen op de been brengt. Die gaan alle zestien podia filmen. Dagelijks zal van 19 tot 2 uur ’s nachts continu worden uitgezonden. Livebeelden van verschillende podia zullen worden afgewisseld met (Engelstalige) interviews door onder meer Leki. Ben Roelants (o.a. Vlaanderen Vakantieland) levert de commentaarstem. Er zijn drie tv-studio’s ingericht, waaronder één onder het hoofdpodium. ‘Wij willen de hele sfeer van Tomorrowland meegeven’, zegt woordvoerder Debby Wilmsen.

Vandaag zijn livestreams zoals die van Tomorrowland gratis, betaald via reclame. Maar in de toekomst zullen sommige evenementen misschien ook tegen betaling worden aangeboden. ‘We testen dat al uit met sportwedstrijden in Noord-Amerika en sommige organisatoren en artiesten vragen ernaar’, zegt Walker. ‘Bijvoorbeeld: stel dat een concert totaal uitverkocht is maar dat een beperkt aantal passen worden verkocht voor een streaming van hoge kwaliteit.’

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio