Terreinverantwoordelijke Sfinks verwelkomt het mooie weer

‘Het terrein sparen is de belangrijkste opdracht’

Print
‘Het terrein sparen is de belangrijkste opdracht’

Marek Haladyn start met zijn ploeg zondagavond al meteen met de afbraak. Foto: kcl

Boechout -

Deze week is Sfinks Mixed aan zijn 37ste uitgave toe. Voor terreinverantwoordelijke Marek Haladyn komt het betere weer niks te vroeg, hoewel van enige paniek nauwelijks sprake is geweest.

Marek Haladyn is verantwoordelijk voor de logistiek en infrastructuur van het Sfinks festival. Als twee vrijwilligers hem op het terrein vragen waar ze klein technisch materiaal kunnen vinden, antwoordt hij zonder blikken of blozen. De grote tenten stonden er afgelopen zaterdag al, maar de rest van het terrein moet nog ingevuld worden. ‘Als ik vandaag (zaterdag, nvdr.) over de festivalweide ga, zit de invulling van het terrein volledig in mijn hoofd. Ik maak me geen zorgen over de plaatsen aan de rand van het terrein waar nu nog plassen staan: daar komen de sponsors en ngo's te staan, waardoor de passage beperkt blijft’, zegt hij.

De taak van Marek Haladyn begint in januari met het vragen van offertes. ‘Als het concept en de tenten hetzelfde blijven, valt het allemaal nog mee. We blijven alles jaarlijks toch grondig evalueren en ook vrijwilligers brengen goede suggesties aan. Zo hebben de toogmedewerkers een viertal jaren geleden een middeltje gevonden om gewone cola van de light-versie te onderscheiden. We moeten er wel steeds op letten dat we bepaalde zaken niet uit het oog verliezen’, gaat hij verder.

Koeien van de wei

Op het Molenveld starten de werkzaamheden twee en een halve week voor aanvang van het festival. ‘De boer haalt zijn koeien van de wei en de ijzeren platen worden gelegd, waarover het materiaal wordt aangebracht. Op het terrein zelf wordt zo weinig mogelijk met voertuigen gereden om het te sparen voor de festivalbezoeker. Het gebeurt dat we zwaarder materiaal dragen of verplaatsen op buizen’, legt Marek uit.

Bij de opbouw groeit het aantal vrijwilligers van tien in het begin tot tachtig man in de laatste fase van de opbouw. Twee weken voor aanvang verschijnen de tenten. ‘Voor het overtollige water gebruiken we mobiele dompelpompen: pas tegen het begin van het festival worden de plassen op het terrein weggepompt. Aan de hoofdingang van de backskstageruimte zijn de pompen al wel ingezet. Toch kiezen we ervoor geen sintels, zagemeel of zand op de natte plekken te storten: in september moeten de koeien immers opnieuw de weide op en dan vraagt het extra werk om het terrein in orde te brengen.’

Pukkelpop

Tijdens het festival hoopt hij zo weinig mogelijk te moeten doen. Er zijn dan (interventie)ploegen die het festival openen en afsluiten. Bij slecht weer tekent hij natuurlijk wel present.

Zondagavond wordt al begonnen met de afbraak. Dat begint met het horeca-materiaal en het leegmaken van de tenten. Twee weken later is de klus geklaard, maar vooral het ‘proper maken’ met het ruimen tot het laatste papiertje vraagt veel inspanningen.

Het Pukkelpop-drama komt nog bijna dagelijks ter sprake. ‘Ik zie dat op de Concerttent extra spanten zijn aangebracht, die er vorig jaar niet waren: het drama zit nog vers in het geheugen en niemand wil het meemaken’, besluit Marek.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio