26 miljoen iPhones verkocht, doelstellingen behaald en toch zakt aandeel met 4 procent

Apple stelt beurs teleur

Print
Apple stelt beurs teleur

CEO Tim Cook van Apple maakt zich geen zorgen. In oktober wordt de nieuwe iPhone gelanceerd en dan komt alles goed. Foto: AP

Het afgelopen kwartaal nam de verkoop van Apple’s iPhone af. De markt reageerde teleurgesteld. Want voor Apple mag enkel de sky de limit zijn.

Het afgelopen kwartaal heeft Apple 26 miljoen iPhones verkocht. Dat is weliswaar minder dan de 35 miljoen stuks van het voorgaande kwartaal, maar toch werden de doelstellingen van Apple zelf behaald.

Met de doelstellingen van de markt lag dat evenwel anders. Analisten en beleggers hadden op 28 miljoen stuks gehoopt. En een omzet van 35 miljard dollar mag dan wel indrukwekkend lijken, de markt had liever 37,2 miljard gezien. De reacties logen er niet om: ‘Apple stelt teleur’. Het aandeel stond enkele uren voor beurssluiting op een verlies van 4 procent.

Transitiekwartaal

In tegenstelling tot andere fabrikanten, die om de haverklap nieuwe toestellen op de markt brengen, komt Apple slechts met 1 nieuwe iPhone per jaar voor de dag. De nieuwste versie van het toestel wordt komende herfst op het toneel verwacht.

En de consument, die zo reikhalzend uitkijkt naar nieuwe Apple-producten, is daardoor best bereid om zijn aankoop nog even uit te stellen. Met tijdelijk dalende verkoopcijfers tot gevolg.

Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Vorig jaar gebeurde exact hetzelfde. Analisten spreken van een ‘transitiekwartaal’, waarbij de overschakeling naar een nieuw product wordt gemaakt. Om daarna terug aan te knopen bij recordcijfers.

Maar niet alles is hetzelfde als vorig jaar. Zo verwees Apple dit keer ook naar de wereldwijde economische problemen als oorzaak van de dalende cijfers. Dat was vooral in Europa te merken.

Samsung komt opzetten

Daarnaast heeft het Koreaanse Samsung zich intussen ook succesvol in de markt gezet als dé grote uitdager van Apple. De nieuwe Samsung Galaxy S III, het vlaggenschip van het bedrijf, zou zich kwalitatief kunnen meten met de iPhone 4S.

Maar een echte bedreiging lijkt het toestel alsnog niet te vormen. Twee maanden na de lancering liet Samsung weten 10 miljoen stuks te hebben verkocht. Dat valt weliswaar in het niet bij de 26 miljoen iPhones die qua ontwerp al een jaar oud zijn.

Experts zien de markt naar een duopolie evolueren tussen Apple en Samsung. Waarbij Samsung eerder de andere spelers dan Apple pijn doet.

En terwijl de wereld op de nieuwe iPhone wacht, scheert de iPad hoge toppen. Met 17 miljoen exemplaren staat er nog steeds geen rem op het succes van het toestel. Het kon de teleurstelling van de markt echter niet sussen. Voor Apple mag blijkbaar enkel de sky de limit zijn.