Onterecht verdacht van betalingsachterstand

Luminus wijst overstap van klant af

Print
Luminus wijst overstap van klant af

Franky Van Beneden met de brief waarop de mededeling staat dat hij zich niet bij Luminus mag aansluiten. Foto: ivh

Evergem -

Omdat Luminus volgens hem voordeliger is dan concurrent Electrabel, wou Franky Van Beneden veranderen van energieleverancier. Om financiële redenen werd zijn aanvraag voor de overstap echter afgewezen. Volgens de 48-jarige gemeentearbeider volledig onterecht.

Zoals zoveel Belgen was ook Van Beneden op zoek naar een goedkopere energieleverancier. ‘Het voorstel dat een Luminusvertegenwoordiger me deed, was zeer voordelig. Maandelijks zou ik 20 euro minder moeten betalen’, zegt Van Beneden.

‘Tijdens de weekends baat ik de frituur Evergems Gebak uit. Als zelfstandige in bijberoep zou ik nog enkele procenten vermindering per verbruikt kilowattuur krijgen. Ik was zeer verbaasd, toen ik tien dagen later een brief kreeg met het bericht dat mijn ingediende aanvraag werd geannuleerd. Luminus gaf als redenen op dat ik een betalingsachterstand had en dat uit gegevens van een Bureau voor Handelsinformatie blijkt dat mijn kredietwaardigheid volgens de normen van het bedrijf onvoldoende waren. Bij Luminus kon ik nochtans geen betalingsachterstand hebben, want ik was nooit abonnee van die energieleverancier. Ik ben al een kwarteeuw klant van Electrabel en steeds betaalde ik correct alle facturen. Nooit moest iemand een dag wachten op mijn geld’, beklemtoont Van Beneden.

Via de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) kreeg hij het telefoonnummer en e-mailadres van Luminus.

‘Mijn contacten met die energieleverancier leverden niets op. Ik raakte geen stap voorwaarts. Ook bij Testaankoop ving ik bot. Om een beroep te kunnen doen op de juridische dienst van die consumentenbeschermer, moet ik eerst lid worden. Dat zou me 6 euro per maand kosten.’

‘Ik pik het niet dat ik als een wanbetaler word beschouwd. Overstappen naar Luminus doe ik niet meer. Zelfs als ik maandelijks 30 euro minder moet betalen dan bij Electrabel’, is Van Beneden vastberaden.

Communicatiefout

‘De zaak Van Beneden sleepte te lang aan. Onze maatschappij heeft een goede dienstverlening, maar de communicatie liep blijkbaar verkeerd’, verontschuldigt commercieel directeur van Luminus Chris Vervaet zich. ‘Van professionele klanten controleren we de kredietwaardigheid. Wellicht werd Van Beneden als zelfstandige beschouwd. Om ons te beschermen tegen wanbetalers, vragen we soms een voorschot van drie maanden. De aansluiting van Van Beneden bij Luminus zou geen probleem mogen zijn’, besluit Vervaet.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio