‘Stevia, het zoete wondermiddel’ is pleidooi voor zoetstof

Felix Verdegem schrijft zoet boek

Print
Felix Verdegem schrijft zoet boek

Felix Verdegem ziet het als zijn missie om Stevia bij het grote publiek bekend te maken. Foto: emv

Eeklo -

Felix Verdegem, bedrijfsleider van chocoladefabriek Cavalier en winnaar van de pers-THEO, schreef een boek over zoetmiddel Stevia dat hij nu in zijn producten gebruikt. 'Dat boek is nodig omdat nog niet iedereen van Stevia overtuigd is', zegt Felix.

Als producent van suikervrije chocoladeartikelen was Felix Verdegem van Cavalier al langer overtuigd van de voordelen van het zoetmiddel uit de Steviaplant. Maar pas sinds eind vorig jaar is het gebruik van Stevia in de productie toegelaten. Cavalier ruilde, na vijftien jaar, zoetmiddel maltitol in voor Stevia en was daarmee de eerste Europese producent. Die al lang voorbereide koerswijziging legde de firma geen windeieren want sinds juni 2011 steeg de omzet met 55 procent.

‘Maar nog niet iedereen kent Stevia en de voordelen ervan’, zegt Felix Verdegem, die daarom een toegankelijk boek over Stevia schreef. Hij deed dit in persoonlijke naam en heeft daar zijn redenen toe. ‘Uit onderzoeken, hier en in Amerika, is gebleken dat we in ons voedingspatroon geen overconsumptie in calorieën hebben, maar wel overconsumptie van suikers en verzadigde vetten. Wetenschappers vinden dat het de taak is van bedrijven om hierover te communiceren, maar voor bedrijven wordt het - gezien de naderende wetgeving over voedings- en gezondheidsclaims - ook bijna onmogelijk om hierover te communiceren. Vandaar dat ik het boek in persoonlijke naam schrijf.’

‘Ik vind het als bedrijfsleider mijn taak om een correcte communicatie over Stevia te brengen wanneer ik ervaar dat bepaalde misvattingen de werking en uitbouw van mijn bedrijf belemmeren’, onderstreept Verdegem. ‘Waarom al die aandacht naar calorieën als de gemiddelde Belg, net als de gemiddelde Amerikaan, niet te veel calorieën inneemt? Hoe kunnen bedrijven die het wel beter en gezonder willen doen, hun product verkopen, als je door de berg wetgeving, niets meer kan en mag communiceren?’

De auteur beseft dat er nog een lange weg te gaan is: ‘Het blijft zeker over eieren lopen. En er zijn nog veel toepassingen waarin het gebruik van zoetstoffen uit Stevia niet is toegelaten, zoals koekjes. Ook de blaadjes zelf zijn niet toegelaten. En er is nog geen Europese eensgezindheid over wat je op de verpakking mag zetten. We moeten in bijna elk land onze producten door een gespecialiseerd advocatenkantoor laten controleren volgens de lokale wetgeving, en laten goedkeuren. Ik hoop met mijn boek de geïnteresseerde consumenten te hebben geïnformeerd.’

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio