Miljoenenverspilling bij Waterwegen en Zeekanaal

Print
Uit een audit van het Rekenhof blijkt dat bij werkzaamheden aan onze waterwegen en zeekanalen miljoenen euro's worden verspild. 'Een eenzijdige weergave van de feiten', reageert Waterwegen en Zeekanaal.

Waterwegen en Zeekanaal nv (W&Z), dat de waterwegen in het westen en het centrum van Vlaanderen beheert, sluit zich niet aan bij de berichtgeving over het onderzoek van het Rekenhof waarover De Tijd berichtte.

Het Rekenhof ontdekte dat de meerkosten bij de contracten van Waterwegen en Zeekanaal oplopen tot liefst 214 procent van het oorspronkelijk bedrag dat was afgesproken met de aannemer, zo berichtte De Tijd. Volgens het Rekenhof is dat abnormaal en buitensporig.

'Bij sommige aannemingen neemt de uitbreiding zulke proporties aan dat eigenlijk sprake is van een nieuwe aanneming', klonk het. Zoals de bouw van een milieuvriendelijke oever die oorspronkelijk was begroot op 532.000 euro, maar finaal meer dan een miljoen euro kostte.

Waterwegen en Zeekanaal meldt dat op het oorspronkelijke bedrag voor deze werken, in totaal 102,6 miljoen euro, uiteindelijk 10 procent extra werd uitgegeven. Die verrekeningen waren het gevolg van noodzakelijke wijzigingen aan de opdrachten tijdens de uitvoering.

W&Z wijst er ook op dat de toewijzing van meerwerken ook binnen het kader van de wet op overheidsopdrachten is gebeurd.

Het Rekenhof nam 26 aannemingsdossiers onder de loep waar de meerkosten in het oog sprongen. Die dossiers brachten 9 miljoen euro aan verrekeningen met zich mee, aldus W&Z. Bij de 235 andere gaat het over ongeveer 1 miljoen euro of ongeveer 1 procent meerkost.

Het W&Z stemt wel in met de aanbevelingen van het Rekenhof, om via een degelijke en zorgvuldige voorbereiding van aannemingen verrekeningen te vermijden.

Het Rekenhof weet de miljoenenverspilling onder meer aan onzorgvuldigheid, zoals het vergeten van grondonderzoeken, het laattijdige aanvragen van bouwvergunningen en bouwen terwijl het domein niet eens volledig onteigend is.

Volgens het Rekenhof gebeuren sommige buitensporige meerkosten bewust. Het is een manier om snel 'verdoken, onderhandse' overheidscontracten toe te kennen zonder de concurrentie tussen de aannemers te laten spelen, aldus De Tijd.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) belooft maatregelen en beterschap.