Reclamespot van Nike veroorzaakt controverse

Print
In de olympische reclamespot van sportmerk Nike zien we een zwaarlijvige jongen langzaam joggen over een verlaten weg. Iets meer dan een minuut lang loopt hij naar de camera toe, terwijl een stem zich tot de kijker richt: 'grootsheid is voor ons even vanzelfsprekend als ademen. We zijn er allemaal toe in staat. Iedereen van ons'.

De opvallende hoofdrolspeler heet Nathan Sorrell. De 12-jarige jongen is afkomstig uit Londen, is een meter 61 groot en weegt 91 kilogram. Een nogal atypische verschijning dus in een reclamespotje voor sportkledij. Nike wil hiermee mensen over de hele wereld aanzetten om hun 'greatness' te ontdekken. Volgens het merk zijn we er op de een of andere manier van overtuigd geraakt dat grootsheid een geschenk is voor enkele uitverkorenen. Onder het motto 'Find your greatness' wil Nike de hele wereld wijzen op het belang van sport op elk niveau door sportprestaties van gewone mensen in de kijker te zetten.

De video is een echte hit op YouTube en in heel wat van de commentaren wordt Nathan de hemel ingeprezen. Toch krijgt Nike ook heel wat kritiek te verduren, zo wordt het sportmerk ervan beschuldigd de zwaarlijvige jongen te misbruiken. Anderen zijn van oordeel dat het bedrijf het goede voorbeeld zou moeten tonen en de jongen moet helpen om af te vallen.

Nathan zou inderdaad van plan zijn om gewicht te verliezen met beweging en een dieet. Volgens de Record Herald zal Nike een nieuwe reclamespot opnemen als de tiener slaagt in zijn opzet.

Niet te missen