Laatste bodemstuk van tunnel op Rechteroever wordt gebetonneerd

Molswerk treintunnel Liefkenshoek is bijna voltooid

Print
Molswerk treintunnel Liefkenshoek is  bijna voltooid

Arbeiders aan het werk in de tunnel. Foto: sdl

ANTWERPEN/LILLO -

Het molswerk, de ondergrondse aanleg van de Liefkenshoekspoorverbinding onder de Schelde en het kanaaldok tussen Kallo en Lillo, is bijna klaar.

Gisteren werd door infrastructuurbeheerder Infrabel getoond hoe het laatste bodemstuk van de tunnel op de Rechteroever wordt klaargemaakt om gebetonneerd te worden. In de zomer van 2014 zal het ganse traject van 16,2 km (met de langste spoortunnels van ons land) in dienst worden genomen. Sinds in november 2008 de bouwkundige werken begonnen, werkten honderden mensen aan de 765 miljoen euro kostende uitvoering. Huzarenstuk was de inzet van twee boorschilden (Schanulleke en Wiske) die tot op 40 meter diepte twee tunnels onder de Schelde en het Kanaaldok boorden.

De betonnen ‘pijpen’ kregen vervolgens een bodem en brandwerende lagen. Vier jaar na de start is twee derde van het werk voltooid en begint Infrabel met de aanleg van de sporen, de seininrichting en de bovenleiding. Om te beginnen gebeurt dit op de Linkeroever. Op de Rechteroever komt nog een aangepaste spoortunnel van 75 m onder de R2. Wat verder gebeurt de aansluiting met het rangeerstation Antwerpen Noord via de spoorlijn die van BASF in Zandvliet naar de stortplaats Hooge Maey in Lillo loopt.

Veiligheid

Veel aandacht gaat naar de veiligheid. Daartoe zijn de spoortunnels uitgerust met een systeem van brandopsporing, camera's en automatische blusinstallaties die schuim spuiten over een lengte van 60 meter. Verder is er een ventilatiesysteem dat rook en warmte afvoert. Ten slotte hebben de hulpdiensten veertien evacuatieschachten ter beschikking (om de 600 meter) dertien verbindingen tussen de tunnels, en de nodige toegangswegen. De bovengrondse wegeninfrastructuur wordt op het gedeelte R2 (Tijsmanstunnel) in oktober afgewerkt en die voor het gedeelte ‘Kruisweg’ in het voorjaar 2013.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio