Afluisterschandaal bezorgt News Corp. zware financiële klap

Print

De laatste editie van News of the World lag vorige zomer in de rekken. Foto: AP

Het mediaconcern News Corp. heeft in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar een zwaar verlies van 1,55 miljard dollar geleden. Dat komt vooral door slechte resultaten bij de Australische uitgeverstak, maar ook door dalende inkomsten ten gevolge van het opdoeken van de Britse tabloid News of the World.

Een jaar eerder boekte News Corp., het bedrijf van mediamogul Rupert Murdoch, nog 683 miljoen dollar winst.

Het ferme verlies is te wijten aan de slechte cijfers bij de Australische uitgeversdochter, maar ook aan de eerder aangekondigde splitsing van de groep. News Corp. zal worden opgedeeld in een uitgevers- en entertainmenttak. Die laatste tak brengt het meeste geld in het laatje.

Zo worden filmmaatschappij 20th Century Fox en de zenders van Fox TV afgescheiden van onder meer de Britse kranten The Sun en The Times, de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal en de grote uitgever HarperCollins. De splitsing brengt een eenmalige last van 2,85 miljard dollar met zich mee, en weegt daardoor zwaar op het resultaat.

Schandaal

Maar ook het Britse afluisterschandaal, waarbij journalisten van The Sun en zijn zondagseditie News of the World (NOTW) voicemails van bekende en minder bekende Britten hackten, kost Murdoch een pak geld. De uitgeversdivisie draaide in het vierde kwartaal 139 miljoen dollar, terwijl dat vorig jaar nog 270 miljoen was. Dalende advertentie-inkomsten hebben er zeker mee te maken, maar ook een gebrek aan verkoop, doordat News Corp. NOTW moest sluiten.

De omzet voor de ganse groep in het vierde kwartaal daalde tot 8,4 miljard dollar, van 9 miljard dollar een jaar eerder. De winst exclusief bepaalde items kwam uit op 32 dollarcent per aandeel. Dat ligt in de lijn van de analistenverwachtingen.

Voor het ganse boekjaar moest News Corp. zo'n 224 miljoen dollar aan gerechtelijke kosten betalen voor het afluisterschandaal.