Kris Peeters (CD&V) hekelt geluidsboetes voor vliegtuigen

Print
Kris Peeters (CD&V) hekelt geluidsboetes voor vliegtuigen

Foto: Jimmy Kets

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) vraagt met aandrang dat de federale en Brusselse overheid een oplossing zoeken voor het compleet surrealistische dossier rond de geluidsboetes op Brussels Airport. 'We kunnen het ons niet veroorloven hierdoor luchtvaartmaatschappijen te verliezen', klinkt hij ontstemd.

De oproep van Peeters komt er na de noodkreet van de CEO van Brussels Airport. Arnaud Feist waarschuwt ervoor dat een aantal luchtvaartmaatschappijen op het punt staan de nationale luchthaven de rug toe te keren omwille van de geluidsboetes die ze van het Brussels Gewest krijgen opgelegd.

Feist: 'Je krijgt dat dossier niet uitgelegd in het buitenland, laat staan dat je nieuwe maatschappijen kunt aantrekken. Piloten moéten landen volgens de instructies van luchtverkeersleider Belgocontrol.'

Die federale instantie bepaalt via welke baan vliegtuigen op Brussels Airport mogen opstijgen of landen. 'Maar toch volgt er in sommige gevallen een boete van het Brussels Gewest wegens het schenden van de geluidsnormen.' Die boetes bedragen enkele duizenden tot tienduizenden euro's.

11 miljoen euro boetes

Vlaams minister-president Peeters stak gisteren zijn ongenoegen over dit dossier niet onder stoelen of banken en eiste dat de federale en Brusselse overheid stoppen met hun spelletje pingpong. 'De luchthaven van Zaventem is een economische poort die heel belangrijk is voor Vlaanderen. Zowel staatssecretaris voor mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) als Brussels leefmilieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) dragen een zeer zware verantwoordelijkheid', aldus Peeters.

Het surrealistische dossier rond deze geluidsboetes sleept al jaren aan, nadat Brussel in 2000 bijzonder strenge geluidsnormen goedkeurde - veel strenger bovendien dan de Vlaamse of federalen normen - om de geluidsoverlast, veroorzaakt door het vliegverkeer, te beperken.

Overigens weigeren de meeste luchtvaartmaatschappijen al jaren deze boetes te betalen. Nog steeds lopen er tal van rechtszaken. 'Wij vergelijken die boetes wel eens met de situatie waarbij een verkeersagent je toestaat om door het rode licht te rijden, waarna je toch een verkeersboete krijgt', klinkt het bij de luchtvaartkoepel BATA.

De Brusselse financiënminister Guy Vanhengel (Open VLD) kwam begin dit jaar met het idee op de proppen om alle achterstallige boetes toch maar eens te gaan innen. Zijn administratie had immers uitgerekend dat zo'n operatie de Brusselse financiën ondertussen bijna 11 miljoen euro rijker zou maken. Van zijn idee kwam echter niks in huis, niet alleen omwille van de politieke commotie die vervolgens ontstond. Tal van maatschappijen blijven de boetes immers op alle mogelijke punten aanvechten. Andere maatschappijen zijn dan weer in het buitenland gevestigd, waardoor een gedwongen inning niet evident is, zijn ondertussen failliet of doen Brussels Airport allang niet meer aan.