Prijzen voor schoolmateriaal in bekende winkelketens kunnen enorm verschillen

Exact dezelfde stiften, maar wel 2x zo duur

Print
Exact dezelfde stiften,  maar wel 2x zo duur

Het advies van Test-Aankoop is duidelijk: ‘Let op waar en wanneer u schoolspullen koopt.' Foto: wvv

‘Let op wáár u koopt en wanneer u dat doet.' Dat is het advies van Test-Aankoop voor iedereen die nieuw schoolmateriaal wil. Want dezelfde inktwisser die u in Makro koopt, is in Club bijna dubbel zo duur. En één maand na de start van het schooljaar stijgt die prijs zelfs nog.

De vakantie zit er bijna op en dat betekent voor veel ouders: schoolgerief kopen. Van mappen over kaftpapier tot een nieuwe boekentas: na tien maanden op de schoolbanken lijkt alles aan vervanging toe. De Belgen kopen jaarlijks voor ongeveer 434 miljoen euro aan schoolmateriaal, zegt Comeos, de federatie voor handel en diensten.

Al zou dat ook veel minder kunnen zijn, zo blijkt uit een prijzenonderzoek dat consumentenorganisatie Test-Aankoop gisteren bekendmaakte. ‘Het verschil in prijs voor hetzelfde product in verschillende winkels is gigantisch', zegt Els Niclaes van Test-Aankoop. De organisatie stelde een lijst op van 41merkproducten, en vergeleek de prijs daarvan in vijftien verschillende winkelketens. ‘We onderzochten onder meer hoeveel een klassiek Atoma-schriftje kost, maar ook de prijs van een markeerstift van Stabilo of de alom gekende BIC-balpen.'

Winkelketen Trafic, vooral actief in Wallonië, komt als beste uit de test. Gevolgd door Multi Bazar, dat twee winkels in West-Vlaanderen heeft, en Colruyt. Het prijsverschil kan voor een simpele nietjesmachine of balpen erg oplopen. Zo vragen de duurste ketens, Fun en Club, bijna 40procent meer voor identiek hetzelfde product dan de goedkoopste winkels.

Hoe later, hoe duurder

Nog opmerkelijk: hoe later je je schoolmateriaal koopt, hoe duurder het wordt. ‘We zijn ons prijzenonderzoek gestart in augustus 2011, en twee maanden later hebben we dezelfde test opnieuw gedaan. De ‘terug naar school'-folders pakken aan het eind van de zomer uit met de ene promotie na de andere. Wij wilden weten hoe groot het prijsvoordeel werkelijk is.'

Gemiddeld waren de prijzen in oktober met 7,7procent gestegen tegenover de maand augustus. ‘De acties die de winkels promoten zijn dus echt. Ze maken wel degelijk een verschil in de portemonnee. We maakten trouwens dezelfde vaststelling voor de zogenaamde witte producten. Ook die waren in de maand oktober beduidend duurder dan in de zomer.'