Open VLD en SP.A oneens over ondertunneling Beursplein

Print
Open VLD en SP.A oneens over ondertunneling Beursplein

Deelnemers van de grote picknick op de Anspachlaan Foto: afp

BRUSSEL - Open Vld Brussel steunt PicNic The Streets en pleit ervoor om het Beursplein verkeersvrij te maken. Eventueel moet het plein daarom ondertunneld worden. De SP.A vindt dat geen goed idee.

Open VLD wil het beursplein in Brussel verkeersvrij maken. Dit niet enkel gedurende twee uur op zondag zoals burgemeester Thielemans voorstelt, maar permanent.

Het historische centrum van de Stad Brussel is op dit moment erg onaantrekkelijk voor wandelaars, stelt Open VLD. 'Los van het sluikstort, maken de files en uitlaatgassen het wandelen in de stad onaangenaam.'

Open Vld Brussel wil daarom meer groene wandelpromenades in het historische centrum die winkelstraten, toeristische bezienswaardigheden en musea met elkaar verbinden.

 De partij stelt een verkeersvrij Beursplein voor, al weet de partij dat dat niet eenvoudig is. Een ondertunneling kan misschien helpen.

Els Ampe stelt: 'Het Beursplein is een belangrijke connectie tussen de Dansaertwijk en de wijk van de Grote Markt. Deze verbinding moet ook voor de wandelaar aantrekkelijk gemaakt worden.Om te vermijden dat het autoverkeer sluipwegen zoekt en tegelijkertijd de bereikbaarheid met de wagen te verzekeren,  wil Open Vld Brussel laten onderzoeken of het Beursplein kan ondertunneld worden.'

SP.A oneens

De SP.A is het niet eens met Open VLD.

Ann Persoons (SP.A-kandidate op de PS-SP.A-lijst): 'Door een tunnel te graven onder het Beursplein los je de verkeersproblemen in het centrum niet op. Integendeel, een tunnel zal het autoverkeer aantrekken tot diep in de stad.'

Ze vervolgt: 'De auto’s gaan enkele meters voor het Beursplein ondergronds om daarna terug boven te komen aan De Brouckère. De verkeersoverlast wordt hooguit verplaatst. Dat is geen oplossing voor de leefbaarheid van de wijken langs de centrale lanen. Bovendien is zo’n tunnel bijzonder duur en technisch moeilijk realiseerbaar.'

Persoons pleit ervoor om het beurs- én het De Broukèreplein heraan te leggen. 'Het ganse stuk tussen de beide pleinen moet autovrij zijn. De centrale lanen moeten omgetoverd worden tot een flaneerdreef voor bewoners en bezoekers. We moeten het doorgaand verkeer uit het centrum weren, niet vereenvoudigen met een tunnel.'