Duitse regering blijft zweren bij biobrandstofstrategie

Print
Duitse regering blijft zweren bij biobrandstofstrategie

Foto: *

De Duitse regering behoudt ondanks de hoge graanprijzen vast aan haar beleid voor biobrandstoffen. In Duitsland is er al langer discussie over de E10-brandstof. Dat mengsel van 90 procent super 95 en 10 procent ethanol is niet populair bij de automobilisten. Het mengsel kan volgens sommigen schadelijk zijn voor de wagen. Recentelijk riep de minister van Ontwikkelingshulp op tot een productiestop voor E10.

'Volgens ons is de impact van biobrandstoffen op de landbouwprijzen gering', aldus de woordvoerder van landbouwminister Ilse Aigner. Er spelen verschillende factoren bij de prijsstijging van landbouwproducten, bijvoorbeeld de oogst in de VS en andere landen, maar ook de groeiende bevolking, die steeds meer dierlijke eiwitten consumeert, klinkt het.

Bij de oosterburen wordt er op volgens de woordvoerder 250.000 hectare graan en suikerbiet geteeld om bioethanol te produceren, het bio-element in E10. Daarnaast is er 910.000 hectare koolzaadolie bestemd voor biodiesel. Duitsland heeft een landbouwareaal van 12 miljoen hectare.

Bij het ministerie van Leefmilieu luidt het maandag dan weer dat het zich niet in het debat over de stopzetting van E10 mengt. De woordvoerder is niet bekend met nieuwe overwegingen om de biobrandstofstrategie aan te passen.

Dirk Niebel, de minister van Ontwikkelingshulp (FDP) riep recentelijk op tot een productiestop van E10, onder meer omdat de biobrandstof de prijzen van voedingsmiddelen opdrijft.

Mobiliteitsvereniging VAB claimde vorig jaar dat E10 schadelijk kan zijn voor sommige (oudere) wagens omdat het bijtender is dan de oude Euro 95 en dichtingen, keerringen en pakkingen in een motor kan aanvreten.