Planbureau verwacht stijgende inflatie na recordprijs diesel

Print
Planbureau verwacht stijgende inflatie na recordprijs diesel

Foto: © Bart Dewaele

Voor een liter diesel betaal je vanaf vrijdag een recordbedrag. 'Dat zal zeker een impact hebben op de inflatie', zegt het federale Planbureau donderdag. Mobiliteitsorganisatie Touring vindt inmiddels dat er een btw-verlaging op accijnzen moet komen, maar de federale regering is voorlopig niet van plan om maatregelen te nemen. .

Wie vanaf vrijdag diesel tankt, zal daar 0,9 cent per liter meer voor betalen dan nu. De prijs gaat naar 1,587 euro per liter aan de pomp. Dat maakt de federale overheidsdienst Economie donderdag bekend. De recordhoogte van 15 maart wordt daarmee gebroken.

Ook de prijs van stookolie gaat vanaf 24 augustus de hoogte in. Wie minder dan 2000 liter bestelt, zal daar 0,9953 euro per liter voor betalen (+0,0091 euro), wie meer dan 2000 liter bestelt, betaalt 0,0091 euro per liter meer (0,9691 euro per liter).

'Impact op inflatie'

'Dat de prijs voor ruwe aardolie stijgt, waardoor de dieselprijs vrijdag een recordhoogte bereikt, zal zeker een impact hebben op de inflatie', zegt het federale Planbureau donderdag. 'Er komt mogelijks een opwaartse herziening van onze inflatievooruitzichten, in tegenstelling tot de neerwaartse bijstelling van de voorbije maanden', aldus Ludovic Dobbelaere.

'Niet alleen energieprijzen, maar ook voedselgrondstofprijzen zijn de laatste maanden stijgend. Alles lijkt erop dat de inflatie opnieuw zal stijgen, na enkele maanden van dalende inflatie', zegt Dobbelaere, al verwacht hij niet onmiddellijk een forse stijging: 'We gaan voorlopig niet terug naar 3 procent.'

Begin september komt het Planbureau met nieuwe inflatievooruitzichten.

Geen maatregelen

Vroeger trad het zogenaamde omgekeerde cliquetsysteem in werking van zodra de maximumprijs van diesel boven de 1,50 euro ging en die van benzine boven de 1,70 euro. Zo daalden de accijnzen, waardoor de consument de prijsstijging minder voelde. De maatregel liep op 31 december 2011 af, en de federale regering is voorlopig niet van plan in te grijpen op de prijs.

Op het kabinet van SP.A-vicepremier en minister van Economie en Consumenten Johan Vande Lanotte wordt doorverwezen naar zijn CD&V-collega en minister van Financiën Steven Vanackere. Daar is te horen dat de invoering van de omgekeerde cliquet een zaak is die besproken wordt tijdens een begrotingscontrole, 'niet nu'.

'Verlaag btw op accijnzen'

'De stijging van de maximumprijs voor diesel is nefast voor de koopkracht', vindt mobiliteitsorganisatie Touring donderdag. Om de prijs aan de pomp wat naar beneden te halen, stelt de organisatie voor om de btw op de accijnzen van 21 naar 19 procent te verlagen.

'Het is ontoelaatbaar dat de overheid door de dure brandstof zoveel meer btw-ontvangsten opstrijkt, zonder tegemoetkoming aan de consument', klinkt het. 'De helft van wat de mensen betalen aan de pomp gaat op aan accijnzen en btw. Dat is een driedubbele belasting: een btw op de basisprijs, de accijnzen zelf en dan nog eens btw op deze accijnzen. Deze accijnzen stegen in een jaar tijd met 27 procent van 0,36 naar 0,46 euro. Dus ook de btw daarop geeft meer inkomsten voor de staat.'

Touring meldt dat de dieselprijs op vijf jaar tijd toenam van 1,186 naar 1,587 euro per liter (+ 33 procent). Touring wil nu dat de negatieve cliquet, waarbij de overheid de accijnzen kan verminderen indien de basisbrandstofprijs te veel stijgt, opnieuw toegepast wordt.

Voorts vraagt de organisatie ook een gedeeltelijke opname van de brandstofprijzen in de gezondheidsindex te overwegen. 'Wanneer vervoer 13 à 14 procent van het gezinsbudget opslokt, is het logisch dat deze uitgaven meetellen in de index.'

Behalve in Frankrijk (1,599 euro per liter) is de dieselprijs in onze buurlanden (iets) goedkoper. In Duitsland kost een liter diesel 1,574 euro, in Nederland 1,527 euro en in het Groothertdogdom Luxemburg 1,308 euro per liter.

'Geen gevolg van schaarste'

Dat diesel vrijdag de recordmaximumprijs van 1,5870 euro per liter zal halen, 'is niet het gevolg van schaarste aan diesel, maar van de stijging van de prijs van ruwe aardolie'. Dat zegt Bernard Claeys, adjunct-secretaris-generaal van de Belgische Petroleum Federatie (BPF).

De prijs van ruwe aardolie stijgt vanwege de actuele geopolitieke spanningen, onder meer in Syrië. 'En er is ook nog het conflict tussen Israël en Iran', aldus Claeys. 'Ten slotte speelt ook de sterke koers van de dollar en de zwakkere koers van de euro een rol.'

Ook Guy Lerminiaux van Petercam wijst op het belang van die dollarkoers. 'Omdat de prijs van olieproducten berekend wordt op basis van de dollar, betalen wij meer'. De dollar staat sterk en de euro zwak, waardoor in eurolanden de prijs sterker stijgt. 'Daarnaast zijn ook stijgende stijgende transport- en raffinagekosten boosdoeners, en speelt het EU-embargo tegen olie-import vanuit Iran mee.'

'Sinds 1 augustus steeg de prijs van ruwe aardolie overigens 10 procent; die van diesel 8,5 procent', aldus nog Claeys. Hoe de evolutie van de dieselprijs zal verlopen, is volgens Claeys niet te voorspellen. 'Veel hangt af van hoe de geopolitieke spanningen zullen evolueren.' Lerminiaux ziet het pessimistischer: 'We moeten realistisch zijn en ervan uitgaan dat de prijzen zullen blijven stijgen.'