Belgen vrij tevreden over banken

Print
Belgen vrij tevreden over banken

Foto: shutterstock

Belgen zijn over het algemeen best tevreden over zicht- en spaarrekeningen, hypotheekleningen en consumentenkredieten. Maar de soms hoge kosten en het gebrek aan transparantie storen wel.

Dat blijkt uit een bevraging door Test-Aankoop bij zijn abonnees.De enquête is tegelijkertijd afgenomen in België, Brazilië, Italië, Portugal en Spanje. In totaal zijn 22.000 geldige antwoorden verzameld, waarvan 3.640 in België.

Met een algemeen tevredenheidscijfer van 78 tot 90 op 100 blijken de zichtrekeningen van banken goed tot zeer goed te beantwoorden aan de noden en verwachtingen, meldt Test-Aankoop. 94 procent van de zichtrekeninghouders zegt niet meer zonder de bankkaart te kunnen. Voorts is de klant voor dit soort rekening relatief trouw aan zijn bank: 17 pct van de ondervraagden heeft zijn belangrijkste zichtrekening al meer dan 20 jaar bij dezelfde bank.

Bij slechts 6 procent is dat minder dan vijf jaar. Wat de kosten betreft, weet 24 pct dat zijn zichtrekening gratis is. Van wie kosten betaalt weet een derde niet precies hoeveel.     

Bij spaarrekeningen is de algemene tevredenheid iets lager. Klanten zijn wel te spreken over het gemak waarmee een spaarrekening kan worden geopend en waarmee er geld kan worden gestort of afgehaald, maar ontevreden omdat de intrestopbrengst niet helemaal overeenkomt met de verwachtingen.

De Nederlandse Rabobank scoort hierin het best (55 pct krijgt wat verwacht werd), terwijl de klassieke grootbanken achteraan bengelen (bij KBC is dat slechts 6 pct, bij BNP Paribas Fortis en Belfius 7 pct).