Klacht tegen cafébaas die weigert Frans te spreken

Print
Klacht tegen cafébaas die weigert Frans te spreken

Herbergier Patrick Asselman. Foto: rds

Liedekerke -

Een klant stuurde vorige week de politie af op cafébaas Patrick Asselman van 'Den Appel' omdat die weigerde hem in het Frans te bedienen.

Het ‘incident’ gebeurde vorige week woensdag. ‘De moeder en vader, beiden Brusselaars, komen hier al lang over de vloer, zonder problemen’, vertelt Asselman. ‘De moeder spreekt geen Nederlands, de vader is tweetalig. Enkel als hun kinderen, tussen 17 en 21 jaar, er bij zijn is er altijd veel lawaai. Stil praten kunnen ze niet, lachen met de Vlamingen des te meer. Twee weken geleden was weer prijs. Toen ik, na de bestelling, ‘dank u' zei en mijn rug keerde, hoorde ik hen ‘ton Q' zeggen. Ik draaide me om en zei hen in het Frans dat ik zeer goed Frans versta en dat ze op hun woorden moesten letten.’

‘Vorige week was het opnieuw van hetzelfde laken een broek. Ik verzocht hen daarop het café te verlaten. Een van de kinderen belde buiten naar de politie, dat hij klacht indiende wegens racisme. Er is een patrouille geweest, maar de inspecteurs maakten geen proces-verbaal op.’

‘Iedereen mag in mijn café in de taal praten die hij wil, maar ik bedien al dertig jaar uitsluitend in het Nederlands’, aldus Asselman. ‘Klanten die gebrekkig Nederlands spreken, help ik graag waar ik kan. Ik doe echt niet moeilijk. De problemen stellen zich enkel met uitgeweken Brusselaars. Ik heb het niét over de allochtone burgers, want die doen nog hun best om Nederlands te leren. Maar dat Franstalig chauvinisme ben ik beu. We moeten in Liedekerke niet evolueren naar Rode-toestanden. Ze komen in een Vlaamse gemeente wonen, maar in plaats van respect te tonen voor het Nederlands, dienen ze klacht in. Dat is toch de omgekeerde wereld?’

Politiecommissaris Frans Vermeir kan het incident niet bevestigen: ‘In de dagverslagen is niets terug te vinden.’

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio