Ruim 100.000 handelaars delen drie miljoen attenties uit op 'Dag van de Klant'

Print
Naar jaarlijkse gewoonte is het zaterdag opnieuw tijd om de klant in de bloemetjes te zetten tijdens de 'Dag van de Klant', een initiatief van ondernemersorganisatie Unizo. Ruim 100.000 handelaars doen mee, goed voor drie miljoen attenties.

Op de 'Dag van de Klant' geven heel wat kleinere handelszaken dan een cadeautje en er zijn zelfs handelskernen die een evenment organiseren. De 25ste editie was alvast een groot succes door het mooie weer, luidt het bij Unizo.

Het startschot werd gegeven in Aalst door Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Unizo, en Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). In de carnavalsstad werd een gooi gedaan naar het record van grootste rozenboeket ooit. Zo'n 25.000 van die bloemen, het symbool van 'Dag van de Klant', werden onthuld op rechteroever, een winkelbuurt die Unizo nieuw leven wil inblazen.

Klantentrouw is afgenomen

Uit een rondvraag van Unizo blijkt dat de klantentrouw de voorbije jaren is afgenomen. De klant wordt kritischer en vergelijkt meer, bijvoorbeeld via het internet. Vandaar het belang om de klanten zowel online als offline te informeren, zegt Unizo. '44 procent van de handelaars maakt bewust gebruik van digitale mogelijkheden, 38 procent doet aan e-commerce, 60 procent gaat online met nieuwsbrieven en acties via sociale media.'

Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen die over enkele weken georganiseerd worden, lag de nadruk zaterdag ook op de rol die lokale besturen kunnen spelen om de lokale handelskernen te versterken. Minister-president Peeters verwees naar de leidraad Strategisch Commercieel Plan die de Vlaamse regering heeft opgesteld voor de gemeenten. 'Een visie hierover mag niet worden doorgeschoven naar externe consultants. De Vlaamse regering wil de nieuwe bestuurders ondersteunen.'